Racefietsen Techniek

Compact of triple racefiets kiezen?

compact of triple kiezen
Bart van Oers
Geschreven door Bart van Oers

Wat te kiezen: een compact of een triple racefiets? Een compact is tegenwoordig de standaard maar een triple is absoluut het overwegen waard. De voor- en nadelen op een rijtje.

Even kort door de bocht:

Wil jij met je racefiets alleen in Nederland gaan wielrennen? Dan kun je met een compact prima uit de voeten. Wil je graag op fietsvakantie in de bergen? Dan kun je misschien beter een triple racefiets kiezen. Met zo’n triple ben je ook op het vlakke voorzien van fijne versnellingen.

bianchi_via_narone_triple_damesracefiets

Triple crankstel van Shimano Tiagra op damesracefiets ‘Via Narone 7’ van Bianchi, model 2015.

Wat is een triple?

Dit is een crankstel met drie kettingwielen. Standaard hebben die kettingwielen 30, 39 en 50 (of 52) tanden.

Wat zijn de voordelen van een triple?
  • Op het vlakke kun je heel goed uit de voeten met je 39T middenblad. Als je flinke wind mee hebt, licht afdaalt of in een groep fietst, komt het grote 50T buitenblad goed van pas.
  • In de heuvels ben je in het voordeel met je kleine binnenblad van 30T. Je kunt zelfs direct de bergen in, zeker als je ook nog een 30T cassette hebt (dan fiets je dus 1:1).
Heeft een triple dan geen nadelen?
Stijlpuristen zijn geen fan van een triple.
  • Jawel: een triple is zo’n 200 gram zwaarder. Dat scheelt al snel een paar seconden op de Alpe d’Heuz 😉
  • Triples zijn niet te verkrijgen in het topsegment van producenten.
  • De crankset is 8 millimeter breder ten opzichte van een compact en sommige wielrenners zeggen dat ze hier last van hebben tijdens het fietsen.
  • Zo’n extra kettingwiel ziet er niet uit, zeggen stijlpuristen. Onzin, zeg ik.
dubbel_damesracefiets_crankstel

Dubbel crankstel van Shimano op damesracefiets ‘Mercier Elle Sport’.

Wat is een dubbel?

Dit is een crankstel met twee kettingwielen in de verhouding 39T en 50T (of 52T). De dubbel is op z’n retour door de komst van de compact.

Wat is er fijn en minder fijn aan een dubbel?

Die is super geschikt voor op het vlakke door de verhouding van de kettingwielen. Maar in de bergen werkt een dubbel eerder tegen je. Bij een stijgingspercentage van 10 procent fiets je al snel onder 10 kilometer per uur. Dat komt dus neer op een cadans van minder dan 60! Zelfs een puistje in Limburg wordt dan een gevecht.

compact_crankstel_damesracefiets

Compact Shimano 105 crankstel op de Cube ‘Axial GTC PRO Carbon ‘n’ Green ‘n’ Blue’ damesracefiets, model 2015.

Wat is een compact?

Dit is hetzelfde als een dubbel, maar dan met de mogelijkheid voor een kleiner binnenblad. Dit is meestal een kettingwiel met 34 tanden. Het buitenblad is vaak een 50T.

Wat zijn de voordelen van een compact?
  • Een Limburgs heuveltje is goed te doen.
    Je kunt er prima mee fietsen op het vlakke. Als je de stappen in de versnellingen te groot vindt, kan een andere cassette helpen.
  • Ook een Limburgs heuveltje is met een compact goed te doen.
  • In tegenstelling tot bij een triple crankstel is de keuze uit compact crankstellen enorm. Ieder merk heeft een nog lichter en stijver crankstel, met bijbehorend prijskaartje uiteraard.
En de nadelen?

In de bergen moet je al wat getraind zijn, wil je met een compact op souplesse een flinke klim kunnen aanvallen. Al helpt het om een 32T cassette erop te monteren (dit kan bij de sommige nieuwere achterderailleurs).

Conclusie?
cube_compact_damesracefiets2

Compact crankstel op Cube Axial Redwood ‘n’ Flashred damesracefiets.

Met een triple kun je alle kanten op en dat is erg fijn. Ook al begin je net met wielrennen en hoef je helemaal niet zo nodig te gaan klimmen, het is toch handig om erop te hebben. Het ombouwen van je racefiets is namelijk behoorlijk duur. Niet alleen het crankstel moet dan vervangen worden, maar ook je achter- en voorderailleur en shifters.

Heb je nou echt geen behoefte aan klimmen of kom je met je fiets niet verder dan Limburg, dan is een compact ook een prima keuze. Eventueel met een andere cassette erop. Overleg het eens met je fietsenmaker, hij kan je prima vertellen wat de mogelijkheden zijn.

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Bart van Oers

Bart van Oers

Een man die schrijft op Zijwielrent.nl? Tja, als Janneke’s man geniet ik een voorkeurspositie. Sinds 2012 ben ik verslingerd aan wielrennen. Het liefst zit ik trainingsschemaatjes uit te vogelen en mijn hartslag te analyseren op Strava. Maar ik ben vooral weg van de techniek van racefietsen. Ik heb mijn fiets helemaal gefinetuned en reparaties doe ik natuurlijk ook gewoon zelf. Graag deel ik mijn kennis met jou, dus als je iets wilt weten, mail me via info@zijwielrent.nl.

Laat een reactie achter