Training

Zo train je op het vlakke voor klimmen

Wielrennen klimmen
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Je hebt je ingeschreven voor een klimtoertocht in 2017 en wilt dus blijven trainen. Maar wat als je niet ieder weekend naar Zuid-Limburg of de Ardennen kunt om hoogtemeters te maken? Volgens Stefan van Klink, trainer van top-eliteploeg SwaboLadies, kun je ook op het vlakke prima klimtraining doen.

Zijwielrent.nl: “Hoe kan ik op het vlakke trainen voor het klimmen?”
Stefan van Klink: “Bedenk van tevoren goed wat de intensiteit is die je moet gaan leveren tijdens je tocht, en vertaal dat naar je training op het vlakke. Ga je tijdens je toch heuveltjes tegenkomen van maar vijfhonderd meter? Dan heeft het geen zin om een uur lang in D3 te gaan rijden. Het is dan beter om op het vlakke even flink aan te zetten.”

Stel, je wilt tijdens de AGR 2017 in Zuid-Limburg stevig tempo gaan rijden.
Klimmetjes in Nederland betekenen vaak echt explosief omhoog. Als ik daar iemand op het vlakke voor zou moeten trainen, zou ik bijvoorbeeld een intervaltraining met lange sprints uit laten voeren. Dus zo hard mogelijk aanzetten en zo lang mogelijk doortrekken. Vaak duurt zo’n klim slechts enkele minuten, dus voer je ook intervals uit van enkele minuten. Dan kom je qua intensiteit in de buurt van wat je doet op het moment dat je zo’n klimmetje op gaat.

Wielrennen op de Stelvio

In Nederland is het lastig om te trainen voor een echt lange klim zoals de Stelvio.

Hoe kan ik op het vlakke trainen voor een hele lange klim zoals de Stelvio?
Houd continu hoog D2, laag D3 vast, afhankelijk van de snelheid waarmee je straks omhoog wilt gaan. De één wil zo snel mogelijk boven komen, de ander vindt het al lang prima áls ze boven komt. Ga zo’n hoog D2 of laag D3 training trouwens niet continu inplannen, want dat is best wel een pittige training.

Het is lastig om in Nederland te trainen voor een echt lange klim. Maar door de beklimming een beetje na te bootsen qua duur en intensiteit, kom je in de buurt.

Kun je op deze manier ook trainen voor een granfondo met grote bergcols?
Je hebt nu zelf de Marmotte gereden. Kijk eens terug in welke hartslagzones je die hebt gereden. Door dit te analyseren, kun je zien welke energiesystemen jij gebruikt om te klimmen. Die systemen kun je in Nederland gaan trainen voor een goede klimprestatie.

Als je echt specifiek ergens naartoe traint, is het vooral belangrijk om te visualiseren: als ik daar nou rijd, wat moet ik dan gaan doen? Hoe lang is dat klimmetje en welke intensiteit moet ik daar leveren?

hartslag_marmotte

Mijn hartslag tijdens het fietsen van de Marmotte (grafiek van Strava.com)

De dichtstbijzijnde ‘heuvel’ hier is het viaduct bij Bavel. Komen viaducten nog van pas bij trainen voor klimmen?
Je kunt ze gebruiken, zeker als je uiteindelijk toch korte klimmen gaat doen. Ze zijn niet heilig maar wel handig om een klein beetje klimtechniek te trainen.

Een beklimming exact nabootsen, is echter onmogelijk. Dat geldt zowel voor fietsen op een viaduct als voor inspanning op het vlakke. In Nederland moet je roeien met de riemen die je hebt, dus zijn trainingen op basis van intensiteit en met gebruik van viaducten een leuke tool. Maar er kan niets op tegen de klim zelf. Dus als je het echt goed wilt doen, is het uiteindelijk toch het beste om ook daadwerkelijk de bergen in te gaan.

Over Stefan van Klink

stefan_klinkStefan van Klink is trainer van top-eliteteam SwaboLadies en eigenaar van trainingsbedrijf Better Cycling in Zuid-Holland. Hij heeft de sporttechnische KNWU-opleiding Wielertrainer 3 afgerond en volgt het laatste jaar van de HBO-opleiding Sportmanagement, minor sportcoaching en sportpsychologie.

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

2 Reacties

  • Nice, veel nuttige info voor mi (voorbereidend op The Ride). Ik neem er dan nog Zwift bij, de klimmetjes daar voelen op de Tacx best echt. En in het Voorjaar toch maar ff op bezoek bij vriendinnetje in de Franse Alpen…..

    • The Ride, wat een fantastische uitdaging! Ik snap goed dat je daar nu al een beetje naartoe aan het werken bent. Ik hoor alleen maar goede dingen over Zwift. In combinatie met ‘klimtraining’ op het vlakke (een The Ride-etappe ‘naspelen’ bijvoorbeeld) en veel duurtrainingen, plus nog een voorbereiding in de Alpen, ben jij er volgend jaar helemaal klaar voor. Veel succes en plezier!

Laat een reactie achter