Fashion

Hoe ik Rapha toch wel oké begon te vinden

Dames casual wielerkleding Rapha
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Je vindt wielerkleding mooi of niet mooi, toch? Zou je denken. Maar dat is buiten de kracht van marketing gerekend. Want door marketing kan je beeld van een wielerkledingmerk zomaar kantelen, zoals bij mij gebeurde met Rapha.

“De zeilkleding van de wielerwereld”, dat was mijn idee bij het Britse wielermerk Rapha. Ik vond het een wat elitair merk. Degelijk en netjes, alsof je een polo aantrekt. Duur ook. Wielerkleding voor snobs die zich willen onderscheiden van het met logo’s bezaaide wielerplebs.

Je merkt het al, ik had zo mijn mening over Rapha.

rapha casual wielerkleding voor vrouwen

Obscuur

Niet dat ik persoonlijk ervaring had met het merk. Ik kende ook niemand met wielerkleding van Rapha (op die paar snobs na dan 😏). Ondanks hun sponsoring van Team Sky was Rapha tamelijk obscuur in Nederland. Nieuwsgierig ging ik daarom naar een seminar waar marketingdirecteur Gerben Gerritsen van Rapha als spreker op het programma stond.

Ondanks hun sponsoring van Team Sky was Rapha tamelijk obscuur in Nederland.

Gerben bleek een nuchtere Fries te zijn die met passie sprak over de liefde voor het wielrennen en het bedrijf waarvoor hij werkte. Hij vertelde hoe Rapha probeert in Nederland voet aan de grond te krijgen met initiatieven zoals georganiseerde fietstochten en een fietsclub.

Fietsende golfers

Rapha’s doelgroep: fanatieke wielrenners die hun hand niet omdraaien voor een tocht van 150 kilometer door weer en wind. Bepaald niet het clubje fietsende golfers dat ik voor ogen had dus. Dit alles onder de wat pretentieuze slogan: ‘Glory through suffering’.

Gerben liet een filmpje zien dat Rapha in 2014 heeft gemaakt van een groepje wielrenners in Nederland (hij fietst zelf ook mee).

Barre heldentocht

De route voert langs de Hollandse kustlijn, vanuit Naaldwijk via IJmuiden naar Amsterdam. Gedramatiseerde beelden tonen een barre heldentocht, door een mistig landschap met brede rivieren.

We volgen de wielrenners kilometerslang, hun gezichten in de wind, druipend van de regen. Banaan in de achterzak, modder op de jackies. De tocht eindigt in hartje Amsterdam bij een snackmuur.

De route is gefilmd als een barre heldentocht door Hollands landschap.

De beelden zijn gelardeerd met mooie stukjes cultuur zoals een haringverkoper die een haring klaarmaakt, begeleid door accordeonmuziek. En met poëtische teksten over Holland van Hendrik Marsman.

rapha2

Puur marketing

In weerwil van mezelf voelde ik mijn hart sneller kloppen bij het zien van de beelden. Je moest wel een fietshart van steen hebben om hierdoor niet geraakt te worden. Ik wist best dat het puur marketing was maar toch kwam de boodschap aan: ik wilde ook gaan fietsen! Door weer en wind! Mijn hoofd leegmaken, buiten zijn! Afzien ook, ja.

Ik vond het een mooi filmpje met eerlijke intenties. Niet iets dat je direct zou verwachten van een commercieel merk. Eigenzinnig en artistiek.

Het feit dat hun marketingdirecteur geen snelle reclamejongen was, hielp ook. Op mijn opmerking dat ik de kleding elitair vond, antwoordde hij snedig : “Niet iedereen wil als een reclamebord rondrijden.” 1-0 voor Rapha.

Het feit dat hun marketingdirecteur geen snelle jongen was, hielp ook.

Tot mijn eigen verbazing vond ik Rapha ineens een sympathiek merk. Ik voelde me zelfs schuldig over mijn eerdere negatieve gedachten. Misschien moest ik mezelf maar eens aanmelden bij die fietsclub van ze.

Rapha wielerkleding

Eenmaal terug thuis ging ik bij mezelf te rade. Wat was er gebeurd? Ik had me laten inpakken door marketing. Rapha had een vriendelijk gezicht gekregen. Hun filmpjes en blogs ademden oprechte liefde voor wielrennen en dat nam me voor het merk in. 2-0 voor Rapha.

Rapha had een gezicht gekregen en dat nam me voor het merk in. 2-0 voor Rapha.

Maar dan nu de hamvraag: zou ik hun kleding ook kopen?

Ik keek nog eens op de website van Rapha. Bekeek de shirtjes en de prijzen. En hoe sympathiek ik het merk ook vond, de artikelen waren mij te basic. Te netjes, niet pittig genoeg. Dus nee, ik zou ze niet kopen. Gelukkig, ik was (nog) geen willoos slachtoffer van de commercie.

Wordt Rapha groot?

Ik schat de kansen van Rapha hoog in. Veel wielrensters zoeken casual wielerkleding en op Facebook heb ik al enthousiaste verhalen gehoord over het merk. Wie weet, wordt Rapha straks gewoon middle of the road. Moeten de snobs op zoek naar een nieuwe stijl om zich mee te onderscheiden.

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

4 Reacties

  • Heerlijk filmpje en ik snap 100% wat je bedoelt… ook even met kippenvel filmpje zitten kijken, met verlangen en dat instant geluk gevoel dat je overvalt zodra je op de fiets stapt. Ik moet zeggen dat ik Rapha al langer “een sympathiek” merk vond. Eigenlijk al sinds de Rapha´s Women 100 vorig jaar.

    Was namelijk mijn eerste “fietsuitdaging” en oh jee wat was ik blij met m´n stoffen “roundel”.

    Mooi spul, dat zeker. Maar die prijzen… nee… misschien “ooit”… als ik groot ben 😀

    • Het schijnen erg mooie en fijne stoffen te zijn (Merino-wol en dergelijke) dus dat zou de hoge prijs verklaren. Ik zie de laatste tijd wat meer mensen fietsen met Rapha. Het is wel stijlvol natuurlijk. Maar voor dat geld kun je veel andere leuke dingen kopen. Zelf houd ik meer van flashy kleding. Dan maar een rijdend reclamebord 😉

  • Ik gebruik al drie jaar veel kleding van Rapha. Prijzig inderdaad. Maar als je zoals als ik ook in de winter doorfietst op de weg dan is goede kleding essentieel. En goede kwaliteit is het zeker! Hun winterjack is bijvoorbeeld zo goed dat ik onder het jack alleen maar een baselayer shirt draag. Zelfs bij temperaturen onder het vriespunt! Ook hun service is goed. Een retourzending van mijn vrouw raakte zoek en we hadden geen verzendbewijs. Na twee keer mail contact kreeg mijn vrouw het aankoopbedrag terug gestort. (ruim 600 euro) Kijk vooral niet naar de marketing maar naar comfort en kwaliteit voor alle seizoenen. Bij schade aan je wielerkleding na een valpartij, kan je de kleding retour sturen tegen verzendkosten. Rapha zal dan kijken of de kleding kosteloos gerepareerd kan worden. Kortom ik ben zeer tevreden…(nee ik werk niet bij Rapha)

    • Hoi Wouter, bedankt voor je aanvulling. Je hebt gelijk hoor, je moet een merk niet beoordelen op zijn marketing en uitstraling (nou ja, dat wel een beetje) maar op de kwaliteit. Die telt. Goed te horen dat jij zo geholpen bent met de kleding, fijn ook dat je toelicht waarom. En ik moet toegeven: het klinkt goed! Misschien toch maar eens proberen dan 🙂

Laat een reactie achter