Blog Training

10 tips om ontspannen in een groep te fietsen

Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Als je voor het eerst in een groep gaat fietsen, is dat best spannend. Ben je er er eenmaal aan gewend, dan is het heel gezellig en relaxed. Je moet alleen wel met een paar dingen rekening houden. Lees deze tips van wielertrainster Anneke de Joode, die wielrenners opleidt tot wegkapitein. Zij weet alles af van fietsen in een wielergroep.

#1 Ga eerst eens met een rustigere groep mee

Je kunt hard fietsen, hoor je van anderen. In je eentje beuk je zo zestig kilometer lang tegen de wind op. Dan moet fietsen in een groep zeker een peulenschil zijn! Toch raadt Anneke aan om het rustig aan te doen, als je voor het eerst in een groep gaat fietsen.

“Je moet niet meteen heel ver en hard willen fietsen in een groep. Probeer een beetje bij je eigen niveau te blijven. Het gaat natuurlijk makkelijker in een groep – als je in het wiel durft tenminste. Maar als je gewend bent om anderhalf uur op de fiets te zitten en je moet ineens drie uur, dan is dat nogal een groot verschil.”

Ga eerst eens met een groep mee die een lager tempo rijdt, raadt de wielertrainster aan. “Geef jezelf de kans om te wennen aan het rijden in een groep, de groepsdynamiek, het gezamenlijk door bochten gaan, ritsen… Dat is in het begin best concentreren geblazen! Je ontdekt al gauw wat je aankunt en waar je je prettig bij voelt. Vervolgens kun je een langere afstand fietsen met een snellere groep.”

wielergroep

Geef jezelf de kans om te wennen aan het rijden in een groep, de groepsdynamiek, het ritsen en remmen.

#2 Geef signalen door

Als je in een groep fietst, zie je tegenliggers en obstakels op de weg niet aankomen – tenzij je op kop fietst. Hetzelfde geldt voor verkeersdeelnemers die van achteren komen inhalen. Anneke: “Daarom geven we in fietsgroepen signalen door die we van tevoren afspreken. Het is heel belangrijk dat je die signalen doorgeeft, want in de groep heb je geen vrij zicht en ben je afhankelijk van je voorganger.”

Het gaat om armgebaren en kreten voor diverse situaties, zoals links- en rechtsaf slaan, inhalen, tegenliggers, inhalende auto’s en obstakels op de weg. Die signalen zijn behoorlijk uniform onder fietsers, al kunnen er variaties in zitten. Fiets je voor het eerst mee in een groep, vraag dan altijd van tevoren aan de wegkapitein welke signalen hij of zij gaat gebruiken.

Zit je nog niet zo lang op de racefiets, dan adviseert Anneke om je handen aan het stuur houden en alleen te roepen. “Als beginner heb je waarschijnlijk een minder snel reactievermogen. Als er iets gebeurt, grijp je misschien te laat het stuur met alle gevolgen van dien.”

wielrennen groep

Klik op de lijst om deze te vergroten.

#3 Durf te roepen als je het niet bij kan houden

Je wilt de groep niet tot last zijn maar je zit je wel zorgen te maken. De afstand tot je voorganger wordt elke keer iets te groot, je spieren protesteren, jullie blijven maar tegen de wind in fietsen… als dat maar goed gaat!

Natuurlijk mag je jezelf best uitdagen op de fiets. Maar als je je echt zorgen maakt, trek dan op tijd aan de bel. Dan kan de wegkapitein er nog rekening mee houden, bijvoorbeeld door je op een andere positie in de groep te laten rijden of het tempo iets te laten zakken. “Geef het op tijd aan als je denkt dat je het niet gaat redden of als het te snel gaat, zodat er op dat moment nog iets mee gedaan kan worden. Dat vindt echt niemand een ramp.”

Om hulp vragen is veel beter dan maar door blijven gaan totdat je je compleet opgeblazen hebt, want dan zijn jij – en de rest van de groep – verder van huis.

SwaboLadies groepstraining

Durf in het wiel te gaan rijden! Het fietsen kost je dan veel minder energie.

#4 Leer jezelf om in het wiel te rijden

In het wiel rijden: als je het nog niet gewend bent om in een groep te fietsen, moet je daar best even aan wennen. Het kan eng zijn om zo dicht op je voorganger te zitten. Anneke heeft een paar tips.

“Probeer in de groep voor jezelf te bepalen wat voor jou een prettige afstand is tot je voorganger. Zorg je in ieder geval nog genoeg overzicht hebt. Voelt dit goed, ga dan eens wat dichterbij fietsen.” Deze oefening kun je prima doen op rustige, overzichtelijke wegen waar verder geen afslagen zijn. Het voelt misschien een beetje onwennig maar er kan op zo’n stuk weinig gebeuren.

Ook kun je eens vragen wie in de groep bekendstaat als een ‘stuurvaste’ fietser. Uhm, u zei? “Iemand die gewoon haar lijn houdt en niet zomaar gaat remmen”, legt Anneke uit. “Ga eens achter die persoon fietsen, want dan kan er vrijwel niets mis gaan. Op die manier krijg je steeds meer vertrouwen. Het helpt als je weet wie er verder nog in je groep fietsen en dat je hun gedrag kunt vertrouwen.”

Wielrennen groep

De achterste fietsers in een groep staan later stil dan de voorste.

#5 Kijk over de schouder van je voorganger

Zelfs de meest ervaren groepsfietsers maken deze fout: de hele tijd staren naar het achterwiel van de voorganger. Daardoor beperk je je blikveld en kun je minder goed anticiperen op onregelmatigheden of obstakels. Alles komt dan onverwacht.

Anneke raadt aan om, in plaats van te focussen op dat achterwiel, over de schouder van je voorganger heen te kijken. “Houd in je ooghoek de schouder van die persoon een beetje in de gaten. Op het moment dat die schouder dichterbij komt, dan weet je direct: ik moet nu de druk van mijn pedalen halen want er gaat iets gebeuren. Op die manier kun je iets verder naar voren kijken om te zien of er situaties aankomen waardoor er mogelijk iets kan gebeuren, zoals een zijweg of een tegenligger.”

#6 Knijp niet zomaar in je remmen

Het is heel normaal dat je wilt remmen zodra het tempo vertraagt. Maar het is niet ok, zegt Anneke streng. “Als er achter je nog mensen fietsen, dan mag je niet plots in je remmen knijpen – tenzij het gaat om een noodrem. Hooguit mag je heel zacht remmen. Haal liever gewoon even de druk van je pedalen. Vaak rem je dan al voldoende af om verder te kunnen reageren.”

Natuurlijk knijp je wel geleidelijk in de remmen als de groep moet stoppen voor een stoplicht of kruispunt. De koprijders moeten dit tijdig aangeven door hun hand in de lucht te steken. Fiets je op kop, houd er dan rekening mee dat de achterste fietsers in je groep later stil zullen staan, omdat er een vertraging zit in de reactie.

Fietsgroep afspraken maken

Vraag de wegkapitein welke afspraken er in de groep gemaakt zijn, als je voor het eerst meefietst.

#7 Zorg dat je altijd een uitwijkmogelijkheid hebt

Nu volgt een goede tip van Anneke die mij heeft geholpen om minder te remmen in de groep: bepaal steeds je uitwijkmogelijkheid als je achter iemand fietst. Je bent dan minder geneigd om elke keer in de remmen te knijpen. Anneke legt uit:

“Als je in de groep zit, bedenk dan steeds: als er nu iets gebeurt, heb ik dan links of rechts nog de vrijheid om uit te wijken? Houd dat een beetje in je achterhoofd.”

Vergelijk het maar met het scannen van een ruimte op de nooduitgang. “Stel, je fietst aan de rechterkant, met naast je een berm waarin je zou kunnen uitwijken. Zorg er dan voor dat jouw wiel niet links maar rechts van je voorganger zit. Tenzij het wind-technisch gezien echt slimmer is om links te gaan fietsen. En zorg dat je weet dat je daar weg kunt.”

Dit betekent ook dat je beter niet recht achter iemand kunt gaan fietsen. Fiets er liever tien centimeter naast. Dan kun je veel makkelijker uitwijken, mocht dit nodig zijn. “Ik denk overigens dat ervaren fietsers wel makkelijker recht achter iemands wiel durven te fietsen”, merkt Anneke op. “Maar voor beginners is dit wel een uitkomst. Vaak heb je nog voldoende voordeel van de luwte, zeker méér dan wanneer je een meter afstand houdt.”

Vrouwen fietsgroep

Als je behendig bent op de racefiets, zal je minder snel angstig zijn in een groep.

#8 Ga niet steeds achteraan fietsen

Als je nieuw bent in een groep, zal je al gauw geneigd zijn om achteraan te gaan fietsen. Daar ben je ten slotte niemand tot last. Toch is dat geen goed idee, zeker niet wanneer je nog niet zo’n goede sprintcapaciteiten hebt. Dit heeft te maken met het harmonica-effect in een wielergroep. Na elke bocht of oponthoud maken de voorste fietsers weer tempo, waarbij de groep een beetje uit elkaar wordt getrokken. Juist achteraan ontstaan de grootste gaten en moet je het hardst trappen om weer in de slipstream te komen.

Als je zo een hele rit achteraan fietst en steeds op de pedalen moet om bij te sprinten, dan is de kans heel groot dat je op een gegeven moment je krachten hebt opgebruikt. De beste positie in een wielergroep is rij twee of drie. Vaak worden nieuwe fietsers op deze positie geplaatst door de wegkapitein. Natuurlijk kun je prima mee rouleren of koptrekken als je je goed voelt, de groep zal het waarderen.

Bochten aansnijden

Als je hard door een bocht durft, kun je makkelijker met een snelle groep mee.

#9 Anticipeer op bochten

Fiets je met een wat snellere groep mee, dan zal je merken dat er harder gereden wordt in de bochten. Nou kun je na elke bocht wel een sprint trekken om het gat dicht te rijden. Maar dat gaat jou op den duur veel kracht kosten.

Beter is om goed voorbereid te zijn op die bochten. Laat je niet verrassen, weet wat er gaat gebeuren. Schakel alvast een tandje lichter vóór de bocht en zorg dat je dicht in het wiel zit als jullie de bocht doorgaan. Eventueel kun je direct na de bocht gaan staan om wat explosiever op te trekken. Op een gegeven moment doe je dat automatisch.

Probeer ook te werken aan je bochtentechniek. Als jij hard door een bocht durft, dan wordt het een stuk makkelijker om bij een snelle groep te blijven. Dit is vooral een kwestie van oefenen en veel doen.

Wielrennen in de groep

De beste positie in een wielergroep is de tweede of derde rij. Hier fiets je het makkelijkst mee.

#10 Leer goed uitklikken

Het laatste wat je wil in een fietsgroep, is onzeker zijn over vastzitten in de klikpedalen. Zorg dat uitklikken een tweede natuur is voordat je met een groep mee gaat. Hier vind je wat tips over fietsen met klikpedalen.

Heb je toch nog de behoefte om bij het minste of geringste uit te klikken? Volgens Anneke helpt het om behendigheidsoefeningen te doen op de racefiets. Je krijgt meer controle over je racefiets en bent minder angstig.

“Wat heel goed helpt is oefenen op fietsen ‘surplace’, ofwel op de plaats. Dat oefen je gewoon op de weg. Gewoon heel langzaam gaan fietsen en proberen om uiteindelijk bijna stil te staan – zonder afstappen natuurlijk. En dan weer verder fietsen. Surplace oefen ik ook op de stadsfiets. Dan kun je direct afstappen omdat je niet vast zit met je schoenen.”

Je zal merken dat je echt niet zomaar omvalt, want de oplossing is: doortrappen en weer snelheid gaan maken. “Als je dat goed kan, dan weet je ook dat je echt niet meteen hoeft uit te klikken als je een stoplicht nadert. Je kunt best even heel langzaam fietsen, en als je geluk hebt springt het stoplicht net op groen.”

Dit is een kwestie van ervaring en veel doen. Als je behendigheid hebt op de racefiets, zal je minder snel angstig zijn in een groep. Dan kun je heerlijk genieten van prachtige lange tochten, fietsen uit de wind en gezelligheid met je fietsmaatjes.

Hopelijk helpt dit artikel je om met meer vertrouwen en plezier in een groep te fietsen. Heb je zelf nog goede tips over het fietsen in een wielergroep? Deel ze in een reactie onder dit artikel!

Anneke de JoodeOver Anneke de Joode

Anneke de Joode heeft bij de NTFU de opleiding Wielertrainer 3 gedaan. Ze leidt wegkapiteins op en geeft trainingen bij Cycle Training Center (CTC) in Utrecht. Daarnaast is ze werkzaam als vitaliteitscoach.

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

5 Reacties

  • Een mooi stuk!
    Binnen onze vereniging (RTCdePedaleur) zijn er genoeg die hier nuttige zaken uit kunnen halen.
    Dus inmiddels ons bestuur gevraagd hiermee wat te doen richting alle leden. Bedankt!
    grt Stijn

Laat een reactie achter