10 tips om veilig te wielrennen in het donker

De klok is weer verzet, reden om je racefiets aan de kant te zetten? Nee hoor, 's avonds in het donker wielrennen kan prima en is niet gevaarlijk, zoals je misschien zou denken. Met deze 10 tips ga je 's avond veilig de straat op.
Tip 1: Zorg voor uitmuntende verlichting in het donker

Koop een goede set fietsverlichting! De investering betaalt zich dubbel en dwars terug in de vorm van een veiligere en onbezorgde fietservaring. Je ziet alles veel sneller en beter en fietst minder onzeker in het donker. En het belangrijkste; je bent enorm zichtbaar voor andere weggebruikers.

Vooral je ‘koplamp’ moet goed en veel licht geven. Er zit veel kwaliteitsverschil tussen de ene fietslamp en de andere. De ene lamp bundelt het licht meer zodat je een smalle, sterke straal naar voren hebt. De andere spreidt het licht in een brede, bijna halve cirkel. Zo’n breed ‘lichtbeeld’ is fijn want daardoor zie je ook de berm.

De lichtsterkte van LED-fietslampen wordt uitgedrukt in Lumen en Lux. Volgens Mantel.com is Lux de belangrijkste waarde: “Een lichtbron die 500 lumen uitstraalt en 500 lux meet is een veel betere lamp dan een lamp die 500 lumen uitstraalt en 50 lux levert”.

Tip 2: Stel je fietslamp goed af

Richt je ‘koplamp’ zo ver naar voren dat je nog goed zicht hebt en alles goed kan zien. Maar hou ‘m wel op het asfalt gericht, anders kun je andere weggebruikers hinderen.

avond_wielrennen_donker3
Een sterke fietslamp maakt jou goed zichtbaar voor andere weggebruikers en geeft je prima zicht. Ik heb hier 2 lampen op mijn stuur.
Tip 3: Neem reservebatterijen en/of een reservelampje mee

Wat je vooral niet wilt, is in het donker, in soms mistige omstandigheden, zonder licht komen te zitten. Neem daarom reservebatterijen mee voor je fietslampen. Een extra reservelampje is ook aan te raden.

Het is sowieso goed om bij de aankoop van een fietslamp te kijken hoe lang een lamp meegaat op een volle batterij. Sommige fietslampen zetten zichzelf op energiebesparende stand als de batterij leeg beginnen te raken. Ze geven dan minder licht maar je bent nog altijd zichtbaar voor andere weggebruikers. Een geruststellend idee.

Tip 4: Zorg dat je fietsbril schone glazen heeft

Een fietsbril met ongekleurde glazen is ideaal voor ’s avonds. Maak wel de glazen van tevoren goed vetvrij. Anders kun je veel last hebben van de lampen van tegenliggers. Vettige glazen zorgen voor hinderlijke aureolen rondom lichten.

Tip 5: Houd je aan de regels voor losse lampjes op je kleding

Op je windjack, fietshoezen, broek en handschoenen zitten gewoonlijk reflectoren. Het kan geen kwaad om op ooghoogte extra goed zichtbaar te zijn door middel van losse lampjes. Houd er wel rekening mee dat daar regels voor gelden:

  • Losse lampjes mogen alleen op je bovenlichaam, bijvoorbeeld op je windjack. Dus niet op je helm of om je armen of benen.
  • Aan de voorkant moet het licht wit of geel zijn, aan de achterkant rood.
  • Het lampje mag niet knipperen.

De politie controleert hierop, zeker nu de klok pas is verzet en het vroeg donker is. Lees alle regels voor vaste en losse lampjes en reflectie op de fiets op deze pagina van Rijksoverheid.nl.

Tip 6: Kies je route slim

Denk goed na over je route. Ideaal zijn lange rechte fietspaden of ventwegen naast doorgaande wegen met goede verlichting. Saai, denk je misschien? Nee hoor, het ’s avonds fietsen is al sensatie genoeg.

Op donkere, rustige landweggetjes kun je ook prima fietsen, als je maar goede verlichting bij je hebt en de weg een beetje kent. Want wanneer je wordt verrast door een kuil of onverwachte bocht, ben je al gauw te laat.

Bossen zijn beter te vermijden want daar heb je vaak veel takken en bladeren op de weg. Dat is lastig want je ziet in het donker niet snel het verschil tussen een kuil, plas of viezigheid op de weg. Schoon asfalt rijdt fijner.

Zorg ook dat je je veilig voelt op de route. Dat fietst wel zo prettig. Vraag jezelf van tevoren af: als ik hier met pech kom te staan en ik moet – bijvoorbeeld – een band gaan wisselen of een tijdje wachten, voel ik me hier dan ok?

Tip 7: Zorg dat je iemand kunt bellen

Neem je mobiel mee en zorg dat je iemand kunt bellen mocht dat nodig zijn. Zorg dat diegene weet waar je gaat fietsen en dat hij/zij bereikbaar is. Het is toch fijn om ’s avonds een noodlijntje te hebben, mocht je jezelf niet snel weer op weg kunnen helpen bij pech.

Tip 8: Zet het scherm van je navigatiesysteem op ‘altijd verlicht’

Tijdens het fietsen in het donker heb je al je aandacht nodig om te kunnen anticiperen op onverwachte zaken. Je bent sneller uit balans en eerder verrast.

Erg onveilig dus om tijdens je rit naar het donkere scherm van je navigatiesysteem of snelheidsmeter te zitten staren, omdat je niet kunt zien wat er staat.

De meeste navigatieapparaten kun je zo instellen dat het scherm niet op zwart gaat na een bepaalde tijd, maar doorlopend verlicht blijft. Dit vreet wel batterij, maar waarschijnlijk ben je toch niet zo lang van huis. (Bij de Garmin Edge stel je dit in via menu ‘Instellingen‘, ‘Systeem‘, ‘Scherm‘, ‘Time-out van scherm‘. En dan kiezen voor ‘Blijft aan‘.)

Garmin in de avond

Tip 9: Rustig aan in de bochten

Over het algemeen gaat wielrennen in het donker heel goed, je kunt echt stevig doortrappen. Alleen kun je de bochten iets minder goed inschatten dan overdag. Het is daarom slim om bij bochten wat gas terug te nemen. Sowieso als er bladeren op de weg liggen.

Ik geef de voorkeur aan lange, rechte, doorgaande wegen ’s avonds. Het fietst relaxter.

Tip 10: Wees extra voorzichtig in een groepje

Ben je niet zo’n rustzoeker, dan is het zeker leuker om ’s avonds met zijn tweeën of in een groepje te fietsen. Je moet dan wel extra alert zijn.

Fiets je naast elkaar, wees dan extra voorzichtig in bochten: laat je niet verrassen en zorg dat je de ander niet raakt.

Doe je kopwerk, let dan nog beter dan normaal op onverwachte bochten, randen en kuilen op de weg. De wielrenners in je wiel zijn zo goed als blind, nog veel meer dan overdag. Ze zijn volledig van jouw tijdige waarschuwingen afhankelijk.

Update 26 oktober 2015: Inge van Ingefietst.nl wees mij erop dat verlichting op je armen en helm, zoals ik aanvankelijk had geschreven, niet toegestaan is. Naar aanleiding hiervan is het artikel aangepast.

Volg deze blog
Janneke Scheepers van Zijwielrent.nl
Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

More Posts

Op weg naar The Ride 2024 | Twijfelkont

DE PERFECTE ZOMER FIETSOUTFIT: HET WORDT HEET!

IRIS – I Ride In Style lanceert nieuwe collectie: The Outroverts

8 reacties

  1. Hi Janneke, super stoer hoor om ’s avonds in de duisternis op je racefiets te stappen. Je heb me wel aan het twijfelen gebracht. Ik denk dat 1 tot 1,5 uur overigens lang zat is.
    Succes de komende winter.

    1. Hoi Tjeerd, vind ik ook hoor, na 1 à 1,5 uur heb ik het echt wel gezien zo in het donker. Je moet ook erg opletten en je krijgt het op een gegeven moment ook koud. Maar toch: fijner dan de Tacx! Jij ook succes en… tja of het wat voor je is, fietsen in het donker… daar kom je maar op 1 manier achter :-).

    1. Hoi Inge, ik ben heel blij dat je dit even laat weten! Samen weet je meer dan alleen, blijkt maar weer. Bedankt dat je de link naar de regelgeving mee stuurde. Ik heb het artikel aangepast. Veel fijne en boetevrije fietsavonden gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Keep up to date

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Follow us

ZijWielrent © 2024