3 redenen om te kiezen voor een dakdrager voor racefiets
-
- Je hebt voor een dakdrager geen trekhaak nodig.
- Je hebt geen stellage achterop je auto en je hoeft ook niet te letten op uitstekende wielen. Handig bij inparkeren.
- Je racefiets staat muurvast bovenop de auto, vooral als je een drager kiest waarbij je het voorwiel eruit haalt en de voorvork vastzet. Ik vind die stabiliteit een fijn idee.
- (Deze telt eigenlijk niet mee, maar toch: de coolness ervan. Het voelt als Tour de France-je spelen, met dat ding op het dak.)
Racefietsen muurvast bevestigd
Een dakdrager is handig in het gebruik – als je er tenminste geen moeite mee hebt om je racefiets boven je hoofd te tillen. De fietsendragers die wij gebruiken zijn van Thule. Die zijn van aluminium en ze zijn makkelijk te monteren.
De eerste keer dat je de drager bevestigt, is het even schuiven tot je de goede positie hebt. Maar als hij eenmaal goed is ingesteld, is het bevestigen van je racefiets een fluitje van een cent.
Je racefiets staat vast met de voorvork in een snelsluiting en met een spanband om het achterwiel. En dat is echt muurvast! Je fiets kan geen kant op en schudt niet tijdens het vervoer.
Geluid van fietsendrager
De eerste keer autorijden met je racefiets in de dakdrager is wat eng – staat hij wel écht vast? Maar dat went snel. Je kunt op de Duitse Autobahn gewoon flink doorrijden.
Tijdens het rijden hoorden wij aanvankelijk gefluit van de wind langs de dakdrager. Het verschuiven van de fietsdragers naar buiten toe verhielp het probleem.
Vakantiegevoel
Een dakdrager staat voor mij gelijk aan fietstochten in heel Nederland, spontaan een dagje naar Zuid-Limburg en prachtige fietsvakanties.
Kijk je op maandagochtend uit het kantoorraam, zie je je auto staan met de fietsendrager er nog op. Dat ding is één brok vakantiegevoel.
Nadeel van racefietsen op het dak
Een nadeel van een dakdrager is dat je racefiets behoorlijk wat wind vangt zo bovenop het dak van je auto. Dat kost dus wel wat extra brandstof.
Je fiets vangt trouwens ook vliegen. Speciaal daarvoor zijn er hele toffe *ahum* beschermhoezen voor je racefiets in de handel. Die hoezen draaien wij tegenwoordig binnenstebuiten.
Want zeg zelf, ‘Xtreme’ zo frontaal op je racefiets (in ons geval maal 2), is funest voor je coole looks.
Nog een paar dingen die goed zijn om te weten:
- De lak van je auto kan licht beschadigen. Op mijn auto is een heel lichte afdruk van de ‘voeten’ van de dakdrager te zien.
- Let erop dat je je racefiets direct vastzet zodra je deze in de drager hebt laten zakken. Dus meteen de hendel aan de voorkant omzetten. Anders kan je fiets zomaar van het dak vallen – het is al een keer gebeurd!
- Tip van de ervaringsdeskundige: vergeet niet je voorwiel in de auto te leggen voordat je 100 km gaat rijden.
- O, ja en last but not least: denk aan je kostbare vrachtje als je onder een balk doorrijdt. I need not explain myself…
Inderdaad let op die laatste opmerking…! Ook bij een parkeergarage :s
Ik heb het voor me zien gebeuren bij inrijden van de garage onder de Holiday Inn in Luik aan de vooravond van de toerversie van Luik-Bastenaken-Luik. Echt heel akelig 🙁
Je kan de fietsen op geen enkele manier zien vanuit de auto, dat maakt het ook lastiger om eraan te denken.
Ja, totdat je het geluid hoort (ik stel me zo een scheurend geluid voor) van de fietsen die loskomen. Het idee!
Verschrikkelijk! Je moet er echt niet aan denken.
Ooooh dat instant vakantie gevoel is zó herkenbaar! Op een of andere manier móet ik altijd even een foto maken als ie er weer op staat… Lekker tegenstrijdig dat gevoel van vrijheid “vastleggen”!
Geweldig, om overal naartoe te kunnen, waarheen je maar wilt!
EEUUH Bart .. dat is niet helemaal waar .. in engeland is de “roof Scope ” te bestellen . dit is een kleine spiegel die je met een zuignap op de moterkap plaatst .. Daarmee kan je je hele dak overzien vanuit de binnenkant van de auto .. wel zo rustgevend !
Jeroen
Oh, das een goeie tip! Vanavond eens kijken of ik ze vinden kan. 🙂
Hoi, toevallig kwam ik uit bij je leuk geschreven blog. Vangen die extreme bike protectors niet extreem veel extra wind?
Hoi Pim, ja dat klopt! Het is kiezen tussen twee kwaden, vliegjes op je zadel of stuurlint, of extra brandstof verbruiken :). Voor korte afstanden gebruiken wij ze niet meer, maar voor een lang stuk zou ik de hoes toch weer om mijn fiets doen, want het beschermt ook tegen steentjes.
Ik ben op zoek naar zo’n dakdrager maar kan weinig reviews vinden, is er ook iemand die ervaring heeft met zo’n drager met een carbon fiets?
Hoi Anne-Marie, Bart en ik vervoeren onze full carbon racefietsen al jaren met een dakdrager. De voorvork staat er heel stevig in en ze staan heel stil terwijl je rijdt, ze lijden er niet van. Het is heel robuust. Wel krijg je waarschijnlijk wat lakslijtage onderaan de voorvork, daar waar het wiel invalt en waar je de fiets vastzet in de drager. Je kunt ook kiezen voor een dakdrager waar je de fiets niet met de voorvork vastzet.
tip: ff stuk schuim isolatie om je voorvork met een tie ripje en een stukje doorzichtig folie om je stuurlint en zadel plakken……uiteraard moet het wel stylisch blijven… 🙂
Hoi Janneke,
Ik ben toevallig op je site beland. Ik ga in september The Ride Dolomieten fietsen en kan je tips heel erg goed gebruiken. Ik fiets(buiten) pas 1.5 jaar en The Ride wordt dan ook een enorme uitdaging. Ik heb vorig jaar de Mont Ventoux beklommen en vind het racefietsen blijkbaar geweldig! Je blogs over o.a juiste voeding, training en onderhoud zijn voor mij ontzettend leerzaam! Ik raak daarom ook niet uitgelezen…erg leuk!
Hoi Yvonne, bedankt voor je leuke reactie! Er valt inderdaad heel veel te ontdekken met fietsen, zeker als je grote tochten gaat doen. The Ride Dolomieten, dat wordt vast een fantastische ervaring. Met jouw ervaring op de Mont Ventoux gaat dat helemaal goed komen. Ik vond de Dolomieten alvast super. Vooral de Monte Grappa heeft indruk gemaakt, evenals de Sportful Dolomiti Granfondo die ik er in 2015 reed. Heel veel succes alvast (je kunt nog de hele zomer trainen 😉 en heel veel plezier!