Fietsverhalen

3 redenen om te kiezen voor een dakdrager voor racefiets

Fietsendrager voor dak
    1. Je hebt voor een dakdrager geen trekhaak nodig.
    2. Je hebt geen stellage achterop je auto en je hoeft ook niet te letten op uitstekende wielen. Handig bij inparkeren.
    3. Je racefiets staat muurvast bovenop de auto, vooral als je een drager kiest waarbij je het voorwiel eruit haalt en de voorvork vastzet. Ik vind die stabiliteit een fijn idee.
    4. (Deze telt eigenlijk niet mee, maar toch: de coolness ervan. Het voelt als Tour de France-je spelen, met dat ding op het dak.)

Fietsendrager_racefiets

Racefietsen muurvast bevestigd

Een dakdrager is handig in het gebruik – als je er tenminste geen moeite mee hebt om je racefiets boven je hoofd te tillen. De fietsendragers die wij gebruiken zijn van Thule. Die zijn van aluminium en ze zijn makkelijk te monteren.

De eerste keer dat je de drager bevestigt, is het even schuiven tot je de goede positie hebt. Maar als hij eenmaal goed is ingesteld, is het bevestigen van je racefiets een fluitje van een cent.

Je racefiets staat vast met de voorvork in een snelsluiting en met een spanband om het achterwiel. En dat is echt muurvast! Je fiets kan geen kant op en schudt niet tijdens het vervoer.

dakdrager_thule_bevestigen2

Geluid van fietsendrager

De eerste keer autorijden met je racefiets in de dakdrager is wat eng – staat hij wel écht vast? Maar dat went snel. Je kunt op de Duitse Autobahn gewoon flink doorrijden.

Tijdens het rijden hoorden wij aanvankelijk gefluit van de wind langs de dakdrager. Het verschuiven van de fietsdragers naar buiten toe verhielp het probleem.

dakdrager_thule_bevestigen

Vakantiegevoel

Een dakdrager staat voor mij gelijk aan fietstochten in heel Nederland, spontaan een dagje naar Zuid-Limburg en prachtige fietsvakanties.

Kijk je op maandagochtend uit het kantoorraam, zie je je auto staan met de fietsendrager er nog op. Dat ding is één brok vakantiegevoel.

dakdrager voor racefiets

Nadeel van racefietsen op het dak

Een nadeel van een dakdrager is dat je racefiets behoorlijk wat wind vangt zo bovenop het dak van je auto. Dat kost dus wel wat extra brandstof.

beschermhoes_racefietsJe fiets vangt trouwens ook vliegen. Speciaal daarvoor zijn er hele toffe *ahum* beschermhoezen voor je racefiets in de handel. Die hoezen draaien wij tegenwoordig binnenstebuiten.

Want zeg zelf, ‘Xtreme’ zo frontaal op je racefiets (in ons geval maal 2), is funest voor je coole looks.

thule_dakdrager_racefiets_4

Nog een paar dingen die goed zijn om te weten:
  • De lak van je auto kan licht beschadigen. Op mijn auto is een heel lichte afdruk van de ‘voeten’ van de dakdrager te zien.
  • Let erop dat je je racefiets direct vastzet zodra je deze in de drager hebt laten zakken. Dus meteen de hendel aan de voorkant omzetten. Anders kan je fiets zomaar van het dak vallen – het is al een keer gebeurd!
  • Tip van de ervaringsdeskundige: vergeet niet je voorwiel in de auto te leggen voordat je 100 km gaat rijden.
  • O, ja en last but not least: denk aan je kostbare vrachtje als je onder een balk doorrijdt. I need not explain myself…
Volg deze blog
Janneke Scheepers van Zijwielrent.nl
Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!