Alles over gravelbanden! Welk type gebruik je wanneer?
Foto’s: @outfor.adventures
Gravelbanden zijn er in allerlei soorten en maten. Maar welk type en breedte kies je nou wanneer? In dit artikel gaan we allerlei types langs, zodat jij straks weet welke band het beste bij jouw gravelavonturen past.
Gravelbanden; de basis
Gravelbanden zitten tussen race- en MTB banden in. Ze zijn een stuk breder en grover dan racebanden en juist smaller en met minder profiel dan MTB banden. De breedte en het profiel bepalen samen de rolweerstand, hoeveelheid grip en het comfort. Welke band jij het beste kunt kiezen, hangt af van een aantal factoren, waaronder het terrein waar je gaat fietsen en jouw fietsvaardigheden.
Het profiel van een gravelband
Het belangrijkste is het profiel op de band. Met een grover profiel heb je meer grip, maar je zult wel merken dat de rolweerstand groter wordt. Met een gladde band is dat andersom.
Slicks: weinig tot geen profiel
Slicks hebben weinig tot geen profiel. Ze zijn ideaal wanneer je veel op de verharde weg of op hele fijne gravelpaden fietst waarbij je geen technische stukken tegenkomt. Ook gebruik je deze banden wanneer je op het strand wilt fietsen. Doordat deze banden geen noppen hebben, ervaar je veel minder rolweerstand dan bij andere gravelbanden. Toch bieden ze veel meer comfort dan smalle racebanden vanwege de breedte. Daardoor worden kleine oneffenheden in de weg beter gedempt. Een voorbeeld van een echte slick gravelband is de Panaracer Gravelking Slick TLC.
Allround gravelbanden
Je kiest voor een allround band wanneer je voornamelijk met droog weer fietst, maar wel allerlei soorten terreinen verwacht tegen te komen. Deze banden hebben een medium profiel. De noppen geven voldoende grip in bochten en op losse ondergrond, maar kunnen net te glad zijn wanneer het echt technisch wordt, zoals bij klimmetjes veel losse keien. Je achterwiel kan dan gaan slippen. Ook met een modderige of natte ondergrond kun je beter een band kiezen met een nog grover profiel. De Terra Speed gravel vouwband van Continental is een prima voorbeeld van een goede allround gravelband.
Grove gravelbanden
Gravelbanden met een grof profiel zijn perfect voor ruig terrein. Ze bieden veel grip en comfort, zeker wanneer je voor een bredere (50mm) band met grof profiel gaat. Je weet dat je dan echt alle terreinen op kan met je fiets. Het enige nadeel is een grof profiel de rolweerstand vergroot. Dat zul je voelen wanneer je tussendoor op gladdere gravelstroken of asfalt fietst. Wanneer je snelheid belangrijk vindt, kunnen de noppen dan juist in de weg gaan zitten. De Pirelli Cinturato Gravel S is een voorbeeld van zo een grove gravelband waarmee je optimale grip hebt op los of nat terrein.
De keuze is reuze
Tussen bovengenoemde type gravelbanden zul je bij diverse merken banden vinden die precies tussen de types inzitten. Zo heeft Schwalbe de G-One RS gravelband die in het midden nauwelijks profiel heeft, maar aan de zijkant zijn wel noppen aangebracht zodat je meer grip hebt in de bochten. Deze band zit dus tussen de slicks en medium gravelbanden in.
Daarnaast zijn er ook tal van banden die tussen de allround en grove gravelbanden inzitten. De Continental Terra Trail heeft allround noppen op het loopvlak, en een grover profiel aan de zijkanten. Hierdoor heb je nog meer grip in de bochten dan met een allround band, maar blijft de rolweerstand redelijk beperkt ten opzichte van een geheel grove gravelband.
De breedte van een gravelband
Niet alleen het profiel is belangrijk; ook de breedte heeft veel invloed op de prestaties van een gravelband. Gravelbanden zijn er met breedtematen van circa 35 tot 50 mm. Hoe breder, hoe meer comfort en grip, maar des te groter de rolweerstand. Maar daar zit ook een keerzijde aan; omdat je een bredere band (zeker wanneer je tubeless rijdt) met een lagere bandendruk kunt rijden, rollen ze makkelijker over obstakels zoals keien en takken heen. Dat verhoogt juist weer je snelheid. Dus: een brede band maakt je trager op glad terrein, maar sneller op ruig terrein. Bij een smalle band is dat andersom. De allrounder kan het beste er precies tussenin zitten, een band van 40 mm is dan doorgaans het meest geschikt. Wanneer je echt ruig of nat terrein opzoekt en extra grip en comfort wilt ga je voor een 45 mm of zelfs 50 mm band.
Let op, je kunt niet zomaar elke band op elke fiets plaatsen. Dat is afhankelijk van de breedte van het frame en de velg. Een te brede band op een smalle velg kan leiden tot minder zijwaartse stabiliteit, wat gevaarlijk kan zijn in bochten. Veel fabrikanten zoals adviseren een velgbreedte-bandenbreedte ratio van 1:1,5.
Tubeless of een binnenband bij gravelbanden?
Je kunt het meest optimaal gebruik maken van gravelbanden wanneer je tubeless rijdt. In plaats van een binnenband te gebruiken, giet je tubeless sealant in je tubeless compatibel buitenband. Deze sealant bevat afdichtingsvloeistoffen waardoor er geen lucht uit de band kan ontsnappen én het zorgt ervoor dat gaatjes snel afgedicht worden, waardoor je als je ‘lek’ rijdt door kunt rijden zonder te veel luchtdruk te verliezen.
Daarnaast kun je met een tubeless setup met een lagere bandenspanning rijden. Je hebt geen kans op een stootlek (snake bite) zoals met een binnenband. Een lagere bandenspanning biedt veel meer comfort op ruig terrein, omdat de buitenband meebuigt met keien en oneffenheden in de weg. Je hebt daardoor minder last van trillingen, wat energie bespaart.
Welke gravelband past het beste bij jou?
Om daar achter te komen, zul je waarschijnlijk een paar keer moeten switchen voordat je echt goed het verschil gaat voelen tussen verschillende banden. Pas wanneer je het echt ervaart, voel je hoeveel invloed een band heeft op het rijgedrag van de fiets. Na het lezen van dit artikel kun je in ieder geval een goede inschatting maken. Mocht je nou blijven twijfelen? Dan kun je er zelfs eens aan denken om met twee verschillende banden te rijden. Bijvoorbeeld een voorband die iets smaller is of een minder grof profiel heeft. Zo behoud je de grip achteraan maar is de voorband net wat sneller.
Leef je uit en wees niet bang om zo nu en dan eens andere banden te plaatsen. Een optimale combinatie van de band en het terrein verhoogt absoluut het rijcomfort, de snelheid en het plezier op de fiets!