Fietsverhalen Racefietsen

De marketingleugens van Fons Bikes

Fons damesracefiets
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

“Wat maakt een man op een racefiets anders dan een vrouw? Fons Bikes weet het. Daarom maakten zij één racefiets met een speciaal aangepast frame, speciaal voor mannen.” 

Zou racefietsmerk Fons Bikes daarmee wegkomen? Ik denk het niet. Maar Fons Bikes is er voor de vrouw. Dus komen ze er wel mee weg. En dat is zorgwekkend. Want wat Fons Bikes vrouwen vertelt, zijn marketingleugens en die worden nu overal verkondigd. Ook door gerespecteerde media als De Volkskrant. Ik wil dat vrouwen zich goed kunnen informeren en oriënteren op hun nieuwe racefiets. Dat kan niet als er desinformatie wordt verspreid. Daarom dit verhaal.

Wat is dat verhaal van Fons Bikes dan? We hebben het afgelopen week nog kunnen lezen in De Volkskrant.

Het sprookje van Fons Bikes

Er was eens… een fietsenbouwer die zag dat vrouwen niet goed werden bediend door racefietsmerken en de verkopers ervan. Daarom deed hij uitgebreid fysiologisch onderzoek in samenwerking met een bewegingsdeskundige, een cardioloog en een fysiotherapeut. 

Uit het onderzoek bleek dat vrouwen heel anders op de fiets zitten dan mannen. Die verschillen vereisten een speciaal frame voor vrouwen. Waarbij onder meer de bottom bracket, het deel waar de trapas doorheen zit, naar onder en naar voren is verplaatst om het gewicht optimaal over beide wielen te verdelen. 

De fietsenbouwer ging met deze inzichten aan de slag. En na twee jaar van ontwerp en planning was daar de Fons Strada. Geen ‘shrink it and pink it’ product, ofwel een herenfiets in een klein maatje met een roze kleurtje. Iets waar de rest van de industrie zich volgens de fietsenbouwer nog steeds schuldig aan maakt. Maar een specifiek voor vrouwen ontwikkelde, serieuze en op maat gemaakte racefiets. Een unieke racefiets bovendien, want je kon zelf de kleuren van het frame bepalen. Deze fietsenbouwer nam de fietsende vrouw serieus. De slogan: Empowering women. 

Mooi verhaal. Daar houden we van!

Een mooi verhaal ja. En dus is het door vele media gretig overgenomen.

De Volkskrant:
Maar Fons Bikes maakt alleen fietsen voor vrouwen. Bovendien heeft het bedrijf zijn frames van de grond af ontworpen op basis van fysiologische data en marktonderzoek, zegt Van Gastel. (…) De conclusies leidden naar een ontwerp, het ontwerp naar een zoektocht langs fabrikanten van carbonframes. Het resultaat was die eerste container met 250 in Taiwan vervaardigde ‘vrouwenframes’.

Fiets.nl:
Het Nederlandse fietsenmerk heeft een damesspecifiek frame ontwikkeld, waarmee je vervolgens jouw ideale racefiets kunt samenstellen.

Cobbles Cycling:
“We zijn naar wetenschappers gestapt en hebben gevraagd wat nu echt universeel is voor vrouwen. Daar kwam uit dat vrouwen kleinere handen hebben dan mannen, smallere schouders, bredere heupen en daardoor een lager zwaartepunt hebben dan mannen. Dit heeft invloed op de handeling van de fiets. Hier hebben we dus onze fiets op gebaseerd.”

Naast de media hebben we dan nog de influencers, die door Fons Bikes worden ingezet om hun verhaal te verspreiden onder hun achterban. Wie daadwerkelijk een fiets koopt, geeft aan hoe zij bij Fons Bikes terecht is gekomen. Als dat via een influencer is, krijgt die een vergoeding, schrijft de Volkskrant.

Cobblescycling.com:

Cobbles Cycling

Het verhaal van Fons Bikes is tegenwoordig dus overal. Zo wordt het steeds meer de waarheid.

Tijd om deze marketingballon door te prikken

Er klopt alleen een cruciaal ding niet aan dit hele verhaal: Fons Bikes heeft zijn frame niet zelf ontwikkeld. Het is een herenframe (voor zover je over herenframes kunt spreken). Hetzelfde frame wordt gebruikt door diverse racefietsmerken, waaronder Thompson (type Capella), Battaglin (type Faster), Hammer Bikes (type Capella), DeRaes en Nicolor. Het frame wordt gebouwd door de Taiwanese fabrikant ZGL.

Thompson Capella

De echte ontwikkeling van het frame kwam hoogstwaarschijnlijk van het Vlaamse racefietsmerk Thompson. Ik heb op fietsbeurs Velofollies, in januari 2017, kennisgemaakt met dit merk. De Thompson Capella stond toen een tijdje op mijn shortlist voor mijn nieuwe racefiets, samen met de Liv Advanced, de Ridley Jane en de Basso Venta (die het uiteindelijk is geworden). Ik vond de Thompson Capella mooi en interessant omdat je je eigen kleuren kon kiezen. Bovendien was het een frame met een echt sportieve zit, wat ik prefereer.

Mijn kennismaking met Fons Bikes

In het voorjaar van 2017 ontving ik een uitnodiging om te komen praten over een ambassadeurschap voor “een fietsmerk dat zich puur en alleen op het damesfietsen richt”. Het merk werd op de markt gebracht door Jos van Gastel, die eerder het importeurschap van Italiaanse racefietsen GIOS over had genomen. Dat was blijkbaar niet gelukt, en nu stortte hij zich op de doelgroep vrouwen.

Racefiets Fons

De Fons fiets die mij op het kantoor van Fons Bikes werd getoond tijdens het gesprek in april 2017.

De afspraak was bij Fons Bikes op de Schapendreef 7 in Breda, waar ook het reclamebureau 100.nl is gevestigd. Een van de eigenaren van dat bedrijf, Coen van den Broek, is partner in Fons B.V.

Op het kantoor werd me een van de eerste Fons exemplaren getoond. Tijdens die kennismaking merkte ik dat Fons Bikes heel erg zoekende was om de vrouw als doelgroep aan te spreken. Ik herkende mezelf daar niet in en vond dat hun verhaal rammelde. Dat zou ik nooit kunnen en willen uitdragen als ambassadeur.

Veel te duur

Bovendien vond ik de racefietsen veel te duur voor wat je krijgt. De Fons Strada is verkrijgbaar vanaf tweeduizend euro. Je hebt dan een uitvoering met een Shimano Tiagra groep en goedkope wielen en velgremmen. Voor dezelfde uitvoering met een Ultegra groep betaal je drieduizend euro.

Fons Strada een Thompson Capella?

Wél vond ik de Fons Strada een mooie racefiets. Niet gek, want mijn man Bart (een wandelende fietsmateriaal-encyclopedie) herkende het frame meteen: de Thompson Capella. En toen een fietsvriendin van ons afgelopen voorjaar voor een prikkie met een prachtige nieuwe Battaglin kwam aanzetten, zag hij het direct: een Thompson Capella – alias Fons Strada. Nummer drie al met hetzelfde kenmerkende frame! Dit vonden we op zijn minst opmerkelijk.

Correspondentie met Thompson

We kropen in de pen en stuurden manager Tim de Smet van Thompson op 13 maart 2018 een mail, waarin we hem vroegen om een verklaring. Zijn antwoord kwam een dag later:

Wij hebben het frame en de mallen samen met de fabrikant in Azië ontwikkeld, en kopen uiteraard daar. We hebben wel een overeenkomst gemaakt om het in sommige gevallen toe te laten dit ook te verkopen aan andere klanten van hen als die als geen concurrentie voor ons geacht worden. Maar de Capella is 100% Thompson!

Ik wist genoeg. De Fons Strada is eigenlijk een Thompson Capella. Hier liet ik het verder maar bij. Totdat het Volkskrant-artikel afgelopen weekend verscheen. Dat deed mijn bloed koken. Lees het anders nog maar eens, dan begrijp je misschien waarom.

Artikel over Fons Bikes in de Volkskrant

Bart stuurde Thompson-manager Tim de Smet een nieuwe mail, met het Volkskrant-artikel en de vraag: ‘Gebruikt Fons Bikes jullie frame’? Het antwoord:

Mijn excuses maar hierover kan ik onmogelijk commentaar geven, hopelijk begrijp je dit.

Een korte zoektocht, met dank aan gebruikers van Fiets.nl forum, leert dat het ‘damesspecifieke’ frame van Fons door diverse andere racefietsmerken wordt gebruikt.

Fons Bikes rekt de waarheid op

Fons Bikes zinspeelt er op hun website op allerlei manieren op dat ze hun frame zelf hebben gebouwd. Met woorden als ‘ontwerpproces’, ‘ontwikkeld’, ‘op maat gemaakt’ en ‘exclusief design’. Alsof ze er actief invloed op hebben gehad. Dat is kwalijk, want dat hebben ze niet. Hier een paar voorbeelden van teksten op hun website:

Our aim was to develop a frame that would suit almost everyone. (uit een blog van Café du Cycliste, vol stereotypen).

De Fons Strada is een alleskunner ontwikkeld met het oog op de vrouwelijke renner.

Tijdens ons ontwikkelingsproces en het ontstaan van Fons werden we geïnspireerd door veel verschillende vrouwen.

Toen we zijn begonnen met ontwerpen van onze fietsen hebben we het onszelf niet makkelijk gemaakt.

Fons heeft een fiets ontwikkeld voor en door vrouwen. De racefiets is volledig gemaakt in het voordeel van een vrouw.

Over tekstinterpretatie kun je eindeloos discussiëren. Maar hier wordt toch van alles gesuggereerd, daarvoor hoef je geen kampioen tekstverklaring te zijn. Bedenk wel: er zit een reclamebureau achter Fons Bikes. Die weten heel goed hoe je teksten schrijft en hoe de media werken. Zeker in combinatie met de verhalen in de pers, wordt zo een zaadje geplant en steeds gevoed: dat het gaat om een in eigen huis ontworpen frame.

Geometrie van Fons Bikes wordt achtergehouden

De geometrie van racefietsmodellen wordt op bijna alle websites van racefietsfabrikanten weergegeven bij de specificaties. Behalve bij Fons Bikes. Waarom niet?

De reach en de stack bepalen of iemand op een fiets past. Dat is cruciale informatie, omdat je op basis van die waardes je racefiets zou moeten kiezen (en niet op basis van een mooi kleurtje). Kijk je naar de geometrie van de Thompson Capella, die gewoon online staat, dan zal je als vrouw grote kans concluderen dat er geschiktere frames voor je zijn dan dit frame. Uiteraard is één en ander met korte stuurpennen en/of veel spacers op te lossen.

De Fons Strada wordt ‘op maat gemaakt’ door middel van een fietsmeting, zo is te lezen op de website. Zo’n meting biedt natuurlijk veel mogelijkheden om de klant ervan te overtuigen dat de fiets past.

Overigens mailt Fons Bikes de geometrietabel wel als je ernaar vraagt. Zoals Rob op het Fiets.nl forum deed. Mocht je nog geen bewijs genoeg hebben: de maten van de Thompson Capella en de Fons Strada komen exact overeen.

thompson geometrie

Dé damesracefiets bestaat niet

Fons Bikes doet alsof hun product zo speciaal is, eindelijk een echte racefiets voor de vrouw. Dat moeten ze ook wel, anders kun je het vrouwspecifieke verhaal niet verkopen. Dé damesracefiets bestaat namelijk niet, want dé vrouw bestaat niet. Zoals ook dé man niet bestaat. De één wil comfort, de ander een racemonster, de een is lenig, de ander een plank. Daarom zijn er al die duizenden modellen racefietsen.

Merken als Cube, Trek, Ridley, Liv en Specialized bieden vrouwen voor al hun voorkeuren een brede keuze aan modellen. Van instapmodel tot super high end. Fons Bikes heeft slechts één model racefiets.

Fons Bikes speelt in op angst

Fons Bikes past allerlei marketingtrucs toe, zoals het inspelen op angst. Uit De Volkskrant:

“Natuurlijk hebben we onze doelgroep gevraagd wat zij belangrijk vinden. Daaruit bleek dat vrouwen comfort en veiligheid heel erg belangrijk vinden. We hebben ontzettend veel mensen gesproken over hoe we ervoor konden zorgen dat we een veilige, comfortabele fiets konden maken.” Uit het onderzoek bleek dat het zwaartepunt van een vrouw anders is dan bij een man. Dit is omdat vrouwen over het algemeen smallere schouders en bredere heupen hebben dan mannen. Dit verschil heeft invloed op de wegligging van de fiets. “Doordat we rekening hebben gehouden met het zwaartepunt, hebben we de wegligging verbeterd, dus de veiligheid en het comfort zijn ook sterk verbeterd. Een van de belangrijkste dingen volgens de vrouwen.” 

Bovenstaande bewering heb ik voorgelegd aan bike fitter Jurrian van der Pijl van Jurrian Cycling Consultancy. Zijn reactie: “Mooi verhaal, maar het zwaartepunt wordt echt niet bepaald doordat je bekken breder is of je schouder smaller. Buikomvang, visceraal vet, bekkenstabiliteit en bekkenkanteling zijn zaken waardoor dat veel meer beïnvloed wordt.”

Op de website van Fons Bikes:

“Met bredere banden krijg je minder vaak een lekke band en wordt de grip in de bochten veel groter.”

En weer worden fietsende vrouwen aangesproken als bange vogeltjes.

Fons damesracefiets reclame

Fons Bikes over hun strategie op de website van reclamebureau 100.nl.

Fiets Magazine test

Overigens heb ik de Fons Strada zelf mogen uittesten voor de fietstest in de nieuwe Fiets Magazine. (Iemand van Fons Bikes was daar de hele eerste testdag trouwens aanwezig en in gesprek met de testers). En, laten we eerlijk zijn, ik vond het een hele mooie en fijne racefiets, al was ‘ie erg oncomfortabel op kasseien. Ik heb ‘m met hoge punten beoordeeld. Had ik vorig jaar misschien toch die Thompson Capella moeten kopen, ha ha.

Fietstest

Fietstest voor Fietssport Magazine. Foto: Menno Grootjans.

Waarom ben ik zo boos? Veel redenen:
  • Fons Bikes claimt de vrouw op de racefiets serieus te nemen. Maar ze doen het tegengestelde met deze marketingaanpak.
  • De Fons Strada is een herenframe met een aantrekkelijk kleurtje, geassembleerd met een dameszadel, kortere stuurpen en een smaller stuur. Dat is alles. Ze kopen gewoon een frame in en hangen daar vervolgens allerlei statements aan.
  • Ze zinspelen er met suggestief taalgebruik op dat ze het frame zelf hebben ontwikkeld. Dit is gelogen.
  • Ze schrijven op hun website dat een Fons ‘op maat wordt gemaakt’. Maar de framemaat staat al vast, namelijk XS, S, M, L of XL. De racefiets wordt alleen op maat geassembleerd. Zoals veel fietsenmakers dat voor bijna elk merk doen.
  • Er wordt geschermd met onderzoek en een cardioloog, bewegingsdeskundige en fysioloog. Waar zijn die onderzoeken, wie zijn die mensen?
  • Als zelfs kwaliteitskranten als De Volkskrant dit verhaal klakkeloos overnemen, wordt het verhaal steeds meer ‘waar’. Het wordt voor vrouwen zo steeds moeilijker om zich goed te informeren en te oriënteren.
  • Empowering women? Fietsende vrouwen hebben geen empowering nodig!
  • Fons Bikes beschimpt de rest van de fietsindustrie omdat die zou doen aan ‘Pink it and shrink it‘. Maar Fons is zelf degene die een herenfiets een kleurtje geeft.

Kortom: deze vrouw op Twitter, die zo in haar nopjes is met de term ‘Shrink it and pink it‘, heeft het eigenlijk precies bij het juiste eind:

Informeer vrouwen eerlijk

Dit stuk is niet bedoeld om de Fons Strada af te kraken. Ik gun ook echt iedere ondernemer zijn succes. Het is het marketingverhaal waarmee Fons Bikes over een grens gaat en waarmee ze ook mij als vrouw raken.

De spijker op zijn kop op Fiets.nl Forum, waar een stevige discussie over dit onderwerp gaande is.

Fons heeft een supermooie, vette racefiets voor vrouwen gemaakt. Het is leuk dat je daarvan zelf je kleuren mag kiezen en dat componenten zoals stuur en zadel aan vrouwen zijn aangepast. Deze verkoopargumenten zouden voldoende moeten zijn om de fiets aan de vrouw te brengen. Stop met het er omheen spinnen van dat hele vrouwspecifieke verhaal, dat niet met feiten te onderbouwen is. Informeer vrouwen goed en vooral eerlijk, zodat ze een racefiets kunnen kopen die echt bij ze past, voor een faire prijs.

Update

Dit artikel heeft na verschijnen het een en ander losgemaakt. De volgende zaken vind ik relevant om te vermelden:

7-9-2018:

  • Fiets Magazine heeft het artikel, waarnaar ik in dit verhaal verwijs, aangepast.
  • Fons Bikes heeft haar reacties in de discussie op het Fiets.nl forum verwijderd.
  • Fons Bikes heeft op haar website een nieuw artikel geplaatst, “Een frame maakt geen fiets“. Hierin gebruikt het merk voor het eerst het woord ‘selecteren’ in plaats van ‘ontwikkelen’: “Wij selecteren de beste producten uit de markt en combineren deze met design en de mogelijkheid om deze te personaliseren.”

10-9-2018:
De Volkskrant​ bevestigt in een melding boven hun online artikel, dat ze misleidende informatie hebben ontvangen van Fons Bikes​.

11-9-2018:
De Bredase krant BN DeStem publiceert een artikel waarin de kwestie uiteen wordt gezet, waarin zowel Fons Bikes als ik aan het woord komen.

12-9-2018:
Fons Bikes verlaagt de prijzen van zijn fietsen met € 300,-. Een Fons Strada met Tiagra groep kost nu € 1.650,- in plaats van € 1.950,-.

13-9-2018:
Rodrick de Munnik, hoofdredacteur van Fiets Magazine, reageert op de discussie over Fons Bikes op het Fiets Forum. Hij schrijft onder meer:

“We zijn hier verbaasd dat het in 2018 nog bestaat: onzin verkopen en verwachten dat consumenten dom zijn. Goed dat de ballon van Fons wordt doorgeprikt. (…) De polemiek die hier 28 pagina’s oplevert komt echter vooral door het artikel in de Volkskrant, waarin op zijn minst de suggestie wordt gewekt dat Fons de frames ontwikkelt, terwijl ze de frames gewoon inkoopt. De Volkskrant heeft online nog een aanvulling gepubliceerd, maar daarin wekt Fons nog steeds de suggestie dat een vrouwengeometrie bestaat en dat de Thompson ‘toevallig’ die geometrie heeft. Wij hebben niet de beschikking over de onderzoeken van Fons, maar hier vinden we dat DE geometrie überhaupt niet bestaat, voor vrouwen noch mannen. Ieder fietsmerk bestaat voor een deel uit marketing. Via een ploeg, een renner of door alleen al te roepen dat het puur om het product gaat. Maar een mooi verhaal is een ding, liegen wat anders.”

Lees hier zijn volledige reactie.

8-10-2018:
In de oktober-editie van Fiets Magazine staat een hoofdredactioneel commentaar van Rodrick de Munnik, afsluitend met: “Fons Bikes verkoopt onzin met een verlengsnoer, dat komt altijd uit“. Met zijn toestemming deel ik hier het commentaar.

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

38 Reacties

  • Goed om eens verder te kijken dan de reclame!! Zo ben ik er ook achter gekomen dat Apex een Sensa is met custom kleuren. Schitterend spuitwerk en alles kan, maar wees daar gewoon open en eerlijk over denk ik dan. Iets niet zeggen is wat mij betreft ook liegen, maar iets beweren dat pertinent onjuist is gaat natuurlijk alle grenzen over. Ik snap dat je boos bent! Staan hier geen sancties op van iets als de reclamecodecommissie o.i.d. Of bestaat dat niet meer…?

  • Prachtig artikel, goed om te zien dat dit soort bedrog/oplichterij eens ontmaskerd wordt.
    Buiten het feit dat klanten worden belazerd, is het ook enorm onrechtvaardig naar merken die wél veel geld hebben geïnvesteerd in eigen productontwikkeling, eigen mallen én echte exclusiviteit bieden. (En dus een hogere prijs rechtvaardigen)
    Gelukkig zijn deze merken er wel degelijk ook, en zijn er ook gewoon kleine merkjes die wel goudeerlijk zijn over het feit dat ze een openmold model voeren.

  • Auw, wat een goed artikel. Afgelopen jaar ook in al eens in contact geweest voor ambassadeurschap, maar ik kon maar niet begrijpen waarom die fiets zo duur moest zijn. Maar het is mij nu helemaal helder. thx

  • Ben het met helemaal met je eens Janneke. Een vrouwenfiets bestaat helemaal niet en is ook niet relevant. Er bestaan alleen racefietsen (onzijdig). Wanneer je je specifieke lichaamsmaten meet zoek je daarbij een passend frame/maat/geometrie. En net zoals bij mannen kun je de fiets aanpassen door kortere cranks, zadel, stuur en stuurpen. Dit gebeurt al jaren zo in de fietsspeciaalzaak bij mannen en vrouwen. Heeft niets met een indeling/scheiding van mannen en vrouwen te maken. Daarom bestaan er ook geen vrouwspecifieke vrouwenframes, zelf bij Fons niet! Dat is nu het lachwekkende van Fons, ze verkopen (in hun ogen eigenlijk!) een “mannenframe” en verkopen die dan als exclusief vrouwspecifiek. Eigenlijk bevestigt Fons zelf dat het dus niets uitmaakt, hun vrouwenframe is een mannenframe…

  • Doorwrocht artikel Janneke. Neem eens contact op met onze mede-Ambassador die ook journalist is bij de Volkskrant!
    Naam noem ik hier maar niet.

  • Goed geschreven en onderbouwd artikel. Ik ontwerp zelf racefietsframes en vind deze discussie (en op het Fiets forum) best interessant 🙂 . Ik ga niet teveel in op de Fons discussie, enkel op de “vrouwenfiets”

    Quote van Jaap: “Een vrouwenfiets bestaat helemaal niet en is ook niet relevant. Er bestaan alleen racefietsen (onzijdig). Wanneer je je specifieke lichaamsmaten meet zoek je daarbij een passend frame/maat/geometrie”

    Daar ben ik het deels mee eens. Als ik een frame ontwerp kijk ik naar de ergonomische data van de doelgroep. De gemiddelde lengte van een NL vrouw, 20-30 jaar, is 1.69m. De gemiddelde lengte van een NL man, 20-30 jaar, is 1.85m. Dit soort ergonomische data is zeer relevant en onmisbaar bij het ontwerpen van een geometrie. Zo kom je eigenlijk op een mannen- en vrouwenframe.
    Dit “vrouw specifieke frame” kan dan ook een andere layup en carbon type krijgen, waardoor het comfort en de stijfheid gelijk zijn aan de mannelijke equivalent van dit frame. De gemiddelde vrouw is namelijk ook lichter dan de man.
    Op het Fiets forum, of op de website van Fons, ik weet niet meer waar, maar daar zag ik ook dat er wat moeite was met de benaming “gemiddelde vrouw” 🙂 Ik heb het dan puur over de mediaan van de normale verdeling van de ergonomische data.

    Naar het zwaartepunt van vrouwen hoef je écht niet te kijken. Het zwaartepunt van de rijder+fiets is relevanter…. en die is weer afhankelijk van de geometrie.

    Sommige vrouwen passen echter perfect op een heren frame…..of andersom 🙂 Hangt inderdaad van je lichaamsmaten af, maar ook van ervaring, fietsfrequentie, gebruik, persoonlijk voorkeur etc.

    Voor heren is er vaak een ruime keuze aan “zitposities” (Aero, Granfondo, Instap model etc). Helaas is deze keuze voor vrouwen bij veel (kleinere) merken een stuk beperkter. Begrijpelijk ook. Vrouwen die wielrennen zijn weliswaar een groeiende doelgroep, maar nog steeds slechts een klein percentage vergeleken met de mannen. En de stalen mal om een (carbon) frame te produceren is nou eenmaal prijzig. De aantallen en afzetmarkt moet dan wel groot genoeg zijn. De grote merken doen dan inmiddels best aardig.

    PS: Super leuke website! Ga ik vaker bezoeken. Bedankt.

    • Heldere blik op de “vrouwenframe” discussie, Incognito. Weer wat van opgestoken.
      Als ze zelf deze kennis in huis gehad zouden hebben dan zou die flauwekul die ze verkopen volledig overbodig geweest zijn. Van de andere kant, als je maar 1 frame te verkopen hebt is dit ook niet het verhaal wat je naar buiten wil brengen.

  • Wie wilt er uberhaupt op zo’n lelijk ding rijden. Ongeacht of deze wel of niet voor een dames branche is gemaakt.

  • Nav het artikel in de volkskrant de site bekeken en hoewel ik me er toen niet al te veel in verdiept heb vond ik het al redelijk ‘sketchy’. Geen geometrie, geen informatie over banden, afmontage, verdere componenten etc. Weinig nuttige informatie, alleen wat blogs van verhalen die er een hadden (ambassadeurs dus). Jouw artikel versterkt mijn negatieve voorgevoelens alleen maar. Jammer dat dit merk ‘speciaal voor vrouwen’ eigenlijk het tegendeel blijkt te zijn.

    Goed geschreven artikel, Janneke!

  • Lag dus toch niet aan mij dat ik veel dure carbon metkfietsen op elkaar vindt lijken.Uit dezelfde carbonfabriek! Haha dacht ik het niet. Dat is al decenia zo!

  • Wat een goed geschreven, duidelijk verhaal! Ook jammer dat media informatie zo klakkeloos overneemt. 2000 euro voor tiagra spul is schandalig

  • Over kopiëren gesproken, de website van Fons is ook een kopie!
    trefectamobility.com/
    Alles is dus nep. Bah!

  • Goed artikel Janneke en ook goed uiteengezet.
    Bij verkopen mag men zijn product aanprijzen en met name de onderscheidende kenmerken uitlichten. Echter wat hier gebeurt is hetzelfde, min of meer, zoals Nina Brinck haar World Online promootte met veel gebakken lucht de mensen op het verkeerde been zetten.
    Op straat noemen ze dat oplichten.
    Wanneer ik de prijs van de FONS fiets met Ultegra zie dan ik dit wat mij betreft oplichten juist vanwege de bijzonderheden die men aan het product toekent terwijl dat allemaal “fried air” is.

  • Hypocriet noem ik het. Aan het einde zeg je dat het een fantastische fiets is. En welke bedrijf doet er niet aan marketing? Wat een flauwekul verhaal. Als je wat wil en geen extra geld wil betalen moet je jezelf inlezen en dat geld niet alleen voor fietsen! Volgens mij gaat het niet om het feit of iets te duur is of niet. Wel of mensen goed of perfect worden geholpen, daar betaal je in onze maatschappij ook voor namelijk!
    Overigens als iets suggestief is betekend dit niet dat er een leuge wordt verteld. Ik zou het eerder zien als een verhaal vertellen met niet alle details.

    Wanneer zijn alle andere fiets bedrijven aan de beurt die een fiets proberen te verkopen? 🙂

    • Precies! Eenzijdige heksenjacht richting Fons dit… En iedereen die het ook nog maar gewoon voor waar overneemt zonder zélf de feiten te checken.

    • Blijkbaar begrijp je niets van de essentie van het verhaal en weet je niet het verschik tussen solution selling en oplichten.

    • De leugen is dat men beweert zelf het frame ontwikkeld te hebben, terwijl het gewoon gekocht wordt in het verre oosten en men er een Fons sticker op plakt en de fiets hier in elkaar zet,. Dat moet blijkbaar die schandalig hoge prijs verantwoorden….. Andere fietsbedrijven vertellen misschien niet dat ze frames elders kopen, maar liegen daarmee niet. (wat Fons dus wel doet.)

  • Hier in de link nog een hele lange uiteenzetting waarom je op moet passen met B-merken of “open mould” frames. Zolang je een fiets koopt die niet door een A-merk (of een in eigen huis ontworpen frame) gemaakt is dan loop je een veel groter risico dat die fiets niet goed is of zelfs gevaarlijk. Dat zie je aan de buitenkant niet. Als zo’n fiets als premium wordt verkocht dan laat je je klanten bewust een groter risico lopen. Als je dit niet vermeld aan je klanten dan ben je een boefje. Als je je klanten laat geloven dat ze premium kopen dan ben je een nog groter boefje.
    https://www.dropbox.com/s/crpy25e0m5drrs7/FAKING%20IT%20BikeBiz%202018.pdf?dl=0

    Het is geen geheim dat mijn winterfiets een “open mould” frame is van Dengfu. Het fietst prima, totdat het wegdek klinkers worden (over kasseien nog maar niet te spreken). Je wordt helemaal door elkaar gerammeld.

  • …ziet nochtans ook héél veel vrouwen als een ‘pattatzak’ op peperdure ‘ vrouwenmodellen’ Trek, Specialized e.a. zitten !

    • Ik zie ook veel mannen compleet verkeerd op hun Specialized Venge zitten. Fons doet daar nog een schepje bovenop door één frame te kiezen die voor de meeste mensen (man of vrouw) totaal niet geschikt is. Bij de merken die jij nu opnoemt heb je in ieder geval nog de keuze om een frame te kiezen die bij je past. Maar nog belangrijker: Deze merken hebben wél hun eigen frame ontwikkeld wat de prijs beter rechtvaardigt dan een mooi kleurtje (en zelfs vaak nog veel goedkoper ook). Een fiets begint wel degelijk bij het frame. De rest aan spacers en kortere of langere stuurpennen zou hooguit finetuning moeten zijn.

      • …’Bartje ‘ : ‘ als man zijnde’ , in de merken die me ‘ toevallig ‘ te binnen vallen, vind ik HELEMAAL geen frame die bij me past , zelfs niet met een 140 Mm stuupen EN zonder spacers ! Ik lees spacers bij jouw schrijven….dan weet ik al genoeg ! Er zal zelden een snelheid van 60Km/u op jouw tellertje komen vermoed ik. EN daarbij heb ik zeker én vast geen schijfremmen nodig om tot stilstand te komen op de koop toe.

        • Goh, maar wat hebben jouw frustraties dan met Fons te maken? (Jij moet trouwens wel een heul uitzonderlijk geval zijn wil je in het hele grote aanbod geen fiets kunnen vinden voor jouw fietshouding. 🤔. Ik wil best eens meezoeken hoor. Of neem eens contact op met een goede bikefitter. Die hebben vaak een complete database en software van alle fietsen die er te krijgen zijn. Succes!)

  • Hallo Janneke, wat ik jammer vind in deze discussie dat je artikel eenzijdig en niet compleet is. Als journalist zou je toch hoor en wederhoor moeten doen? De fiets wordt goed getest in het blad fiets met een 8.0 daar staat ook dat Fons het frame niet zelf heeft ontwikkeld (jammer dat je dit niet aanhaalt en plaatst in je artikel), ja ze bedrijven marketing (welk merk niet) Met marketing is de wereld altijd een beetje mooier en gelukkig maar. Ik koop ook dagcrème die te duur is maar het geeft me een lekker gevoel.

    Bedrijven kopen bij dezelfde fabrieken, Samsung bouwt de Iphone’s welkom in 2018!

    • Mijn artikel is compleet genoeg. In het artikel in Fiets staat enkel dat ‘echt bewijs dat er speciaal een frame is ontwikkeld’, ontbreekt. Daarmee is de suggestie dus alles behalve ontkracht. Maar in hun online artikel schreef Fiets letterlijk dat ‘Fons een eigen frame heeft ontwikkeld’ (dit is na publicatie van mijn stuk aangepast). Ook in De Volkskrant, een zeer geloofwaardige en respectabele mediatitel, stond zwart op wit dat Fons Bikes hun frame ‘van de grond af heeft opgebouwd’. Dit is door Fons Bikes geaccordeerd. Ik vond het nodig dit recht te zetten. De Volkskrant plaatst vervolgens echt niet zomaar een rectificatie (of aanvulling, zoals ze het zelf noemen). Aangezien Fons Bikes er een handje van heeft rookgordijnen op te werpen met suggestief taalgebruik en kritische reacties van hun kanalen verwijdert, wilde ik ze met dit verhaal en mijn bevindingen confronteren. In dat opzicht is dit geen journalistiek artikel, maar een verhaal van een onafhankelijke, kritische blogger (met journalistieke wortels, dat wel).

  • Dat de prijzen nu ineens met €300,- gedaald zijn zegt al genoeg over de winstmarges die ze per fiets opgestreken hadden/hebben over de rug van de argeloze vrouwen… die bij andere fietsenzaken volgens Fons min of meer schandalig behandeld worden.

    • Dat je het journalistiek gezien nodig vond dit onderwerp te bespreken, daar kan ik bijkomen. Maar mij bekruipt inmiddels ook wel het gevoel dat er meer achter zit. Dat zit hem in de euforie waarin je een screenshot van het forum deelt. En ook hoe je heel veel retweet. Het is het punt van ‘journalistiek’ voorbij en daarmee laat je wel een beetje je ware aard zien. Je gaat veel verder dan het nodig vinden dat een artikel in Volkskrant rechtgezet moest worden. Spijtig.

      • In de storm van de discussie, in afwachting van rectificatie van de Volkskrant, was ik blij met de bijval van een aantal personen. Vandaar de retweets, inmiddels alweer 10 dagen geleden. Het commentaar van de de hoofdredacteur van Fiets was ook zeer relevant, vandaar het screenshot. Ik kan me niet voorstellen dat dit aanstootgevend is, behalve als je het niet wilt zien.

  • @jaap je doet wel een beetje minderwaardig over vrouwen.

    De doelgroep van Fons is de zelfstandige succesvollere hoger vrouw. Die gemiddeld meer te besteden heeft dan de gemiddelde Nederlander. Die kan echt wel voor haar zelf opkomen en zien wat marketingen is en waar ze wel of niet voor wil betalen. Dus om vrouwen argeloos te noemen is heel denigrerend. Vrouwen hoeven niet beschermt te worden door mannen.

    €300 marge op en fiets is niet veel gemiddeld zit er een de winkel een marge van 50% op een frame/fiets.
    En wanneer winkels een quota halen krijgen ze zomaar 30procent tot 40 korting terug over de verkochte fietsen. Cashback korting over omzet gebeurt overal ook buiten de fietsen branche.

    Verder komt het artieke op mij meer over als een persoonlijk rancune tegen Fons omdat ze merkt dat andere bloggers er iets aan verdienen en zij zo inkomsten mist.

    Deze discussie over wel eigen frame of niet gaat echt helemaal nergens over. Als alles rationeel was dan was bestond er van alles maar 1 merk.
    Dan iedereen in een Skoda want is exact het het zelfde frame als Audi en alle remmen en motoren zijn grotendeels het zelfde. Daar hoor je niemand over klagen.
    peugeot zegt toch ook ze een super confomfortalbe 107/8 heeft ontwikkeld terwijl gewoon Citroën C1 is met Peugeot logo. Zo zijn er zo veel producten die onder licentie verkocht worden. En dat Fons bij vrouwen markt onderzoek heeft gedaan heeft naar het ideale frame en aan de hand van dat onderzoek bij dit frame is uitgekomen als ideale frame. Zorgt er voor dat juist hoog scoren op de klant te vredenheid en dat is juist waar mensen vrouwem voor willen betalen.
    Dat doet iedereen ook voor iPhone,BMW en Audio.

    • Weet je wat pas denigrerend is? Twee reclamejongens die tegen vrouwen zeggen dat ze empowered moeten worden. Fons Bikes verspreidde misleidende informatie en daar heb ik over geschreven. Dat de doelgroep overwegend hoogopgeleid is, rechtvaardigt niet dat deze dames voorgelogen worden. Wie er verder allemaal aan Fons Bikes verdienen, is mijn zaak niet en interesseert mij ook niet.

      • Nee, ik vind dat je Calimero gedrag vertoond.

        Wat heeft Fons you misdaan?
        Als ik het stuk lees lijkt het echt rancune. Hoe een product verkocht wordt mag iedere fabrikant zelf weten.
        De klant te vredenheid bepaalt het uit eindelijk succes van een bedrijf. Wanneer Fons het frame in licentie heeft van thomson mag Fons zich beroepen op onderzoek van thomsons zij spreken namelijk uit naam van se fabriekant. Of als Fons onderzoek heeft gedaan naar de gemiddelde maten van een vrouw en dat onderzoek heeft uit gewezen dat dit het meest ideale frame is. Dan mogen ze toch de fiets verkopen als ideale vrouwen fiets? Als je het niet eens bent met de filosofie van Fons is het gewoon niet jouw merk.

        Ik ken heel vrouwen en ook manen die duur huidcreme kopen. Daarvan kan de fabriekant ook niet bewijzen dat het werkt tegen rimpels. Bijna Iedereen weet dat, maar toch zijn blij met hun smeersels. Ga je dan ook los op L’Oréal ? Vanwege in jouw ogen misleiden info?

        Wat jij nu doet zonder wederhoor en opzettelijk verspreiden van zwart makende berichten in de hoop dat het Fons zal schaden is smaat. En dat is eigenlijk nog veel erger.

    • Beste Kees,

      Heeft niets met minderwaardig te maken.
      Ik ken veel hogeropgeleide vrouwen met een goed inkomen die zijn gaan fietsen. Echter bij het aankopen van hun racefiets kon de verkoper ze alles wijsmaken net zoals vele mannen omdat ze geen ervaring en kennis hadden met wielrennen.
      Ofwel weet je er niets van dan is de klant een gebakken lucht verhaal op de mouw spelden en zeker op deze wijze eerder op;lichten dan goed verkopen. Reden waarom een aantal iemand met kennis en ervaring meenamen toen ze een fiets gingen kopen. Daar is niets denigrerends aan, het is eerder verstandig.

      Marge: de marge is veel hoger dan 300,00. Men heeft de verkoopprijs met 300,00 aangepast ofwel men heeft iets van de marge afgehaald direct nadat dit alles bekend werd. Wanneer hun verhaal geen leugen zou zijn dan hadden ze dat niet hoeven doen en hun onderscheidend vermogen beter verdedigd en sterker onderbouwd door de onderzoeken die men door de cardioloog, fysiotherapeut etc.heeft laten maken te openbaren. Echter men kan /wil niet eens de namen van de experts vermelden die hun in deze geadviseerd hebben.
      Hoewel er is sprake van onderzoek (in het vorige marketing verhaal) hetgeen verder gaat dan advies.
      Geen namen, geen rapporten, wel een verkoopverhaal zonder enige onderbouwing en zoals de kenner weet, gebakken lucht.
      Verder zit er geen 50 % marge op een fiets, was het maar waar.
      Verder verkoop je lul;koek. Immers een fiets waar 50% marge op zit maar die de verkoper in bulk inkoopt en of in één jaar een bepaald volume van verkoopt leid tot een extra cashback van 30-40%.
      dat is fijn, dan kost de fiets voor de verkoper nog maar 10-20% van de verkoopprijs volgens jou in bepaalde gevallen. En dat geloof je zelf?

      Jouw stelling is absoluut niet rationeel en het relativiteitsbeginsel heb je kennelijk niet begrepen. Overigens staan bepaalde Skoda modellen op een Volkwagen chassis en niet op een Audi chassis. Daarbij is m.b.t. de rijeigenschappen van de auto het chassis maar een kleine factor. Onderstel, McPherson ophanging of starre ophanging, schokbrekers, stabilisatiestangen, rollbar beugel etc. meer bepalend voor het rijgedrag.
      Bij een fiets is dat vnl. en vooral het frame in combinatie met de velgen en banden.

      Verder klopt je vergelijking citroën peugot met het FONS topic ook niet. Namelijk de fabrikanten maken zelf bekend op welk platform ze bouwen. Echter wanneer men een bestaand chassis gebruikt bakt men er geen onzinverhaal bij dat men onderzoek heeft gedaan met behulp van een cardioloog, fysiotherapeut etc. naar wat de merk x rijders echt wensen en dat men n.a.v. dat onderzoek zelf een chassis heeft ontwikkeld.
      Want dat is o.a. waar dit item over FONS begon. Men heeft ondertussen teksten aangepast maar als je kunt googelen ene vele fora leest met oa screenshots dan zie dat men beweerde dat men zelf een frame had ontworpen.
      Dat heeft men aangepast na alle commotie die overigens als ik het goed heb op het forum van fiets begon.

      Kortom Janneke heeft dit verhaal niet geschreven uit rancune, sterker ze beoordeelde in het blad Fiets de FONS erg hoog. Echter Janneke richt zich met haar blog op dames die willen wielrennen-toerfietsen en omdat FONS op meerder vlakken leugens verkocht over hun product en nog eens zeer hoge prijzen berekende (verschil met Ultegra op hetzelfde frame met andere naam erop is al ca. 1000,00. Let wel dat ander merk maakt dan nog die 80-90% marge zoals jij beweert.
      In dat kader is er dus ook volgens de wet (juridische achtergrond) sprake van oplichting en reden om erover boos te zijn. Zeker van de zijde van de dames omdat FONS met zijn verhaal daar misbruik maakt van de onkunde van velen. Je hoeft maar de zgn. testimonials te lezen op hun site om te zien dat vele cliënten hier aangeven dat ze niet wisten waar ze nu moesten kopen omdat iedereen ze van alles kon vertellen over de fiets. Je leest veel dat men op internet zocht naar een leverancier die zich specifiek op vrouwen richt. (inderdaad een groeiende markt) EN dus kwamen ze bij FONS uit omdat men met onjuiste (valse) voorwendsels appelleerd aan de latente koopbehoefte bij deze specifieke consument in kwestie.
      Had je de website en zeker die van enkele weken geleden gelezen dan had je gezien dat er dames naast hun fiets staan, vooral blij over de kleur (van het frame en stuurlint) maar waarbij elke bikefitter direct ziet dat de maat reach, stack niet klopt hetgeen op enkele fora ook werd opgemerkt.

      Blijkbaar heb jij niet alle websites gelezen waarin dit onderwerp aan de orde is geweest alsmede de artikelen in de kranten. De Volkskrant past echt niet zomaar een rectificatie toe.
      Blijkbaar hebben meer mensen het niet helemaal begrepen zoals Myrthefietstook.
      Immers het gaat niet over euforie en rancune. Als je alles leest dat zie je dat ook deze blogster sympathie heeft voor FONS maar valt over de leugen, de manier waarop men dames met een goed besteedbaar inkomen een fiets aansmeert.
      Als je alles goed volgt blijkt dat nadat de eerste signalen her en der inzake FONS niet positief zijn. Men ontkende allereerst, verdraaide daarna feiten en verhalen (lees anders het complete FONS topic op fiets.nl), men verwijderde op facebook reacties waarin opmerkingen stonden over dat zelf ontwikkelde frame. (zelf ontwikkeld niet zelf geproduceerd. Haal dit maar even aan voordat je dat verschil ook door elkaar haalt)
      Kortom men loog hetgeen ik zelf in hun teksten heb kunnen lezen toen ze nog niet aangepast waren, men veranderde daarna wel het verkoopverhaal en de verkoopprijs en de wijze waarop men zich op fora verweerde was ronduit belachelijk. Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten en niet meer in de vlek gaan wrijven wat ze veelvuldig deden.
      En als ik het zo allemaal volg was Janneke die e.e.a. verder uitzocht in eerste instantie verbolgen vanwege de verkoopleugens (correctie marketing is wat anders dan voorliegen) en beweerde FONS eerst en nog steeds inzake bepaalde punten dat haar verhaal niet klopt hetgeen weer wat later wel werd bevestigd dat het wel juist was.

      Ofwel FONS viel daarmee de integriteit van Janneke aan hetgeen onterecht was waarna bleek dat Janneke gelijk had en daarover rapporteert zij in de updates etc. Dat is geen rancune maar met controleerbare beweringen, feiten (oa rectificatie Volkskrant) aantonen dat zij GEEN onzin verkoopt dat diegene die dat wel doet beweerde.

      In het kort: Hier is wel degelijk sprake van oplichting en durf te een gang naar de rechter met een clënt van FONS wel aan, zelf op basis van no cure no pay (al mag dat niet)

      Wanneer er maar één van de dames die een fiets kocht bij FOND naar de rechter stapt om de overeenkomst, de koop, te laten ontbinden op basis van dwaling(misleiding) dan kan ik je vertellen dat deze klant de zaak 80-90% zeker wint wanneer printscreens van hun website en facebook heeft. Sterker wanneer ze toch niet fijn blijkt te zitten op de fiets dan wint ze absoluut 100% zeker de zaak,
      In het eerste voorbeeld 80-90 omdat een rechter kan vinden dat de onjuiste informatie niet zwaarwegend genoeg is om de koop te ontbinden maar kan klant absoluut deel aankoopsom terugvorderen omdat de hoge prijs niet overeenkomt met het zogenaamde unieke en bijzondere product zoals dat in de verkoop is gesteld en derhalve meent dat gezien de markt ze m.b.t. de prijs is opgelicht. Er is voldoende jurisprudentie van dergelijke zaken.
      In het tweede voorbeeld 100% omdat aantoonbaar is dat er geen meerwaarde geleverd is die men wel beweerd te leveren in de zin van een eigen ontwikkeling (engineering) van het frame hetgeen zo geeft men nu dus toe niet blijkt te kloppen.

      Sterker, wanneer het allemaal juist zou zijn wat FONS aan marketing toepast dan had men de Volkskrant die hun om bewijs hebben gevraagd wel dat bewijs geleverd maar nu gooit men het op een onachtzaamheid van hun kant. Ofwel de krant heeft het interview niet goed opgeschreven en toen FONS het artikel mocht lezen ter goedkeuring hebben ze dat niet aangegeven dat het niet klopte. Daar rammelt het al aan alle kanten.
      Verder is jouw bewering dat blogster dit doet vanwege inkomsten een gospe. Je speculeert, hebt geen bewijs hetgeen Janneke wel heeft in de kwestie FONS.

      Kees, je lijkt eerder een FONS vriendje want de wijze van reageren, slecht geïnformeerd zijn en foute stellingnames lijken daar eerder op.

  • En Kees, jij bent zeker geen ambassadeur van Fons…
    Het ligt er wel dik bovenop dat je Fons hier probeert schoon te praten. Lees het fietsforum (Fiets.nl) eens goed door en stel je eerst eens op de hoogte van de feiten. Je gooit het op persoonlijke rancune, wij hier op de gelogen marketing en luchtfietserij van Fons, dáár gaat het hier over.
    Dat die leugens worden doorgeprikt is geen persoonlijke rancune maar rechtzetting d.m.v. aangedragen feiten. Als je hier de boel gaat goedpraten ben je al net zo laag bezig als die marketingjongens van fietsfonserij.

  • @jaap

    Nee, ik heb niet zo veel te maken met Fons. Behalve dat ik sinds de Bike motion een beetje baal dat ik man ben ;-). Ik vindt het namelijk hele mooie fietsen en probeer Fons als merk een beetje te volgen.

    Ik heb al die (feiten) gelezen. veel zijn ook maar overgenomen meningen (filosofies) van fabrikanten of zelf benoemde experts.

    Dit soort discussies zie je op meerdere
    Markten, neem bij voorbeeld de iPhone. Ik vindt het een pracht apparaten andere vinden het gebakken lucht en niet vernieuwend.
    Android toestel zou betere specs hebben en aan te passen zijn.
    En zetten Apple weg als marketing leugens. Samsung heeft toegeven dat ze technische 2 jaar achter lopen op Apple. De nieuwste note 9 uit (aug 2018) wordt langzamer gemeten dan de iPhone 8 (sep 2017) van vorige jaar)
    Dit even als voorbeeld dat een publiek opinie breed kan worden gedragen terwijl het juist Samsung is die gebakken lucht verkoopt wat iedereen als de waarheid pretendeert.

    Maar eigenlijk is de hele discussie Apple (emotie) vs Samsung (specs) helemaal niet relevant. De meeste mensen willen 3 dingen
    1 Dat hij goed en altijd werkt
    2 Dat hij makkelijk te gebruiken is
    3 Dat een merk je het gevoel geeft te luistert en bij problemen het zonder gemopper oplost.

    Daarom betaal ik liever 3x te veel een iPhone dan voor de zelfde specs van een ander merk.

    Zo is het voor mij ook bij een fiets.
    Specs interesseren me niet. Daar heb fietsmaatjes/winkel voor, Ik wil gewoon fietsen.
    1 Hij moet mooi en betrouwbaar zijn
    2 Hij moet lekker fietsen
    3 En ze moet het zonder gezeur fixen als er is stuk is.

    Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening.

    En wat ik Janneke zag doen in artikel versie1 was gewoon een persoonlijke vete op papier zetten tegenover haar concurreerde bloggers en het verdien en marketing model van Fons.

    Dit alles zonder wederhoor en op basis van haar mening. Kan nergens uit haar stukje opmaken dat hier over contact heeft gehad met Fons. Of dat bij Thomson het verhaal Fons ontkracht. De reactie/mail van Thomson doet duidelijk vermoeden dat er afspraken en juridische samenwerking zijn tussen tussen Fons en Thomson en de gekozen strategie van Fons ondersteunt.

    Toch Blijft Janneke de meningen van andere toevoegen om haar gelijk te bewijzen. En het bericht versprijden en aanpassen met steun van een klein groepje spec liefhebbers op het forum. Haar eerste versie was iets langer en emotioneler geschreven. Het Opruimen van je artikel mag en kan.

    Alleen ik vindt het persoonlijk niet fair dat ze dit doet. Ze gooit met feitelijk juiste en ook onjuiste modder door elkaar heen. Zonder wederhoor bij Fons of enige marketing kennis waardoor de haar mening gedegen kan onderbouwen. Hoe Fons fietsen verkoopt is echt niets op aan te merken. Ze verkopen namelijk geen fietsen maar een gevoel/beleving net zoals BMW, Audi, Philips Hue,OSRAM, Apple, Samsung, AH,Lidle, shell,BP, L’Oréal, Dove, allemaal emoties, alle succesvolle bedrijven doen het en gebruiken onderdelen via een licentie constructie van elkaar. En als ze dit stukje marketing wat in haar ogen unfair is had willen aanstippen.
    En het kranten artikel was haar trigger tot schrijven. Dat had ze dat kort kunnen aanhalen en dan haar bezwaar op over storytelling op papier kunnen zetten. Wat ze nu doet is gewoon actief bewust Fons zwart maken om deze schade toe doen. Ook al doe je dit met waarheden (smaat) of met leugens (laster) het is gewoon niet netjes.

    • Ik geloof niet wat ik lees. Je schrijft: “En wat ik Janneke zag doen in artikel versie1 was gewoon een persoonlijke vete op papier zetten tegenover haar concurreerde bloggers en het verdien en marketing model van Fons.”
      En:
      “Haar eerste versie was iets langer en emotioneler geschreven. Het Opruimen van je artikel mag en kan. Alleen ik vindt het persoonlijk niet fair dat ze dit doet.”

      Hoe durf je dit te beweren. Ik ben uiteraard heel zorgvuldig te werk gegaan met dit artikel. Van ‘aanpassen en opruimen’ is geen sprake. De versie die ik heb gepubliceerd op 7 september, is sindsdien minimaal gewijzigd. Het gaat daarbij om enkele tikfouten, vermelding van de naam van de bike fitter die ik heb gesproken, en een vervanging van een foto, op verzoek van een Fons-eigenaresse, omdat haar benen en fiets op die foto zichtbaar waren en zij wilde dat de foto wegggehaald werd.
      Inderdaad heb ik onderaan het artikel enkele updates geplaatst, netjes met datumnotatie erbij, met het oog op de transparantie.

      Omdat ik graag bewijzen lever bij wat ik beweer, kun je in dit bestand een vergelijking zien tussen de eerste versie van mijn artikel, gepubliceerd op 7 september, en de laatste versie. Zie: http://www.zijwielrent.nl/wp-content/uploads/2018/09/Revisie-vergelijking.png.

      Met deze onterechte beschuldiging diskwalificeer je jezelf in de discussie met mij. Ik heb je nu drie keer de ruimte gegeven om je mening te ventileren op mijn blog, hier houdt het op. Voor verdere discussie verwijs ik je graag naar het Fiets.nl forum: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=87842&hilit=fons&start=396

  • Thompson heeft geen rechten op dit open-mold frame en heeft geen connecties met Fons. Ze zijn eerder concurrenten. Thompson doet niet voor niets schimmig over de rechten van dit open-mold frame want die hebben ze simpelweg niet. Zij kopen die ook gewoon uit de catalogus. Er zijn veel meer merken die dit fame gebruiken voor hun eigen stickermerk. Vandaar ook de naam open-mold. De enige “afspraak” die ze met de Aziaten hebben is dat er geen afspraken zijn. Dit frame kan je ook gewoon zelf als consument via internet kopen, zie Fiets.nl forum.