doelen stellen in het najaar, fietsers, groepje fietsers

Doelen Stellen in Het Najaar

Het najaar is in volle gang. De klok is een uur terug gezet en terwijl de temperaturen dalen en de dagen korter worden, is het voor fietsers (wielrensters en gravelaars) een goed moment om alvast naar het volgende jaar te kijken. Of je nu een doorgewinterde fietster bent of net begint met deze prachtige sport, het stellen van doelen zorgt ervoor dat je motivatie houdt om ook in de winter te blijven trainen. . In dit artikel bespreken we het belang van doelen stellen in het najaar en hoe je dit het beste kunt aanpakken.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het Belang van Doelen Stellen

Ok, het klinkt misschien allemaal wat heftig. Je hebt net lekker gefietst in de zomer en je bent best wel tevreden over hoe het ging. Je voelt je wellicht wat fitter dan aan het begin van het jaar. Waarom dan al bezig zijn met het jaar erop? Er zijn toch ook nog een paar maanden te gaan?

Hoewel steeds meer vrouwen (en mannen) in het najaar lekker doorfietsen, mede ook gestuwd door de populariteit van het gravelen, zie je een flinke daling in het aantal fietsactiviteiten in het najaar. Enerzijds is het weer van invloed, anderzijds de kortere periode daglicht, you name it.

Daarom juist is doelen stellen voor het volgende jaar belangrijker dan je denkt. Zo hou je jezelf gemotiveerd, zorg je voor structuur en trap je niet in de valkuil waar zo veel anderen al in getrapt zijn, namelijk de fiets opbergen, alle inspanningen van het afgelopen jaar te niet doen gedurende de decembermaand en dan in januari of februari denken: ‘sh**** had ik nu maar doorgetraind.’

Niet getreurd. Hierbij enkele handige tips en tricks om ervoor te zorgen dat jij dit najaar gaat rocken.

1. Motivatie

Doelen zijn super handig als een bron van motivatie. Ze geven je iets om naar toe te werken en kunnen je helpen om gemotiveerd te blijven, zelfs als het weer niet meewerkt of je drukke schema het moeilijk maakt om te trainen.

2. Structuur

Doelen zorgen voor structuur in je training. Ze helpen je om je trainingssessies te plannen en ervoor te zorgen dat je je tijd effectief gebruikt om je doelen te bereiken. Gebruik voor het trainen in structuren een trainingsapp zoals Fondo of JOIN

3. Meten = weten

Doelen stellen stelt je in staat om je voortgang bij te houden. Je kunt je prestaties in de loop van de tijd evalueren en zien hoe ver je bent gekomen. De eerder genoemde trainingsapps helpen daarbij, maar ook bijvoorbeeld STRAVA kan je goed helpen. Ook het monitoren van je hartslag in rust is een fijne manier om progressie te monitoren.

4. Uitdaging

Doelen dagen je uit om jezelf te verbeteren. Ze dagen je uit om uit je comfortzone te stappen en te streven naar betere prestaties. Waarom dat per se nodig is? Vooral voor je eigen gevoel. Want wat is er nu mooier dan die ene route net een tikje sneller fietsen dan vorig jaar? Of een keer ‘zilver’ of ‘goud‘ te halen op een Cyclo?

Hoe Stel Je Doelen in het Najaar?

Het klinkt allemaal zo makkelijk. Doelen stellen in het Najaar. Maar hoe doe je dat nu precies? Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om effectieve doelen te stellen voor je wielrentraining in het najaar:

1. Terugkijken op de Afgelopen Periode

Als je het goed wilt doen, dan zul je toch ergens moeten beginnen. Kijk eens terug op het afgelopen seizoen (zeg maart-september). Wat waren je hoogte- en dieptepunten? Heb je doelen gesteld en heb je je doelen bereikt? Wat ging er goed en wat kon er verbeterd worden? Misschien is de conclusie wel dat je geen doel had gesteld en dat dat de eerste verbetering is, who knows.

2. Prio 1

Denk na over wat je belangrijk vindt in het komende jaar. Wil je je uithoudingsvermogen vergroten, je snelheid verbeteren, of misschien deelnemen aan een specifieke race of evenement? Schrijf dat in ieder geval op en dat is dan een mooie stap twee. Het mag best een beetje ambitieus zijn. Aim for the moon, and you’ll reach the stars.

3. Maak je Doelen Specifiek

Stel specifieke, meetbare doelen op. In plaats van te zeggen: “Ik wil sneller worden,” kun je bijvoorbeeld zeggen: “Ik wil graag mijn gemiddelde snelheid verhogen met 2 km/uur binnen de komende drie maanden.” Of je zegt: vorig jaar reed ik de Amstel Gold Race (AGR) toerversie in 11 uur en nu wil ik dat in 10,5 uur doen. Of in 10:59, dat kan natuurlijk ook.

4. Wanneer wil je je doelen bereiken?

Verdeel je doelen in korte- en langetermijndoelen. Korte termijn doelen kunnen bijvoorbeeld wekelijkse of maandelijkse verbeteringen zijn. Denk aan: x aantal trainingsuren per week of per maand, terwijl langetermijndoelen gericht kunnen zijn op het voltooien van een specifieke race of het bereiken van een bepaalde mijlpaal aan het einde van het seizoen. Voorbeelden zijn de eerder genoemde AGR of het bereiken van 5000km per jaar. (Tip: 5000km per jaar is 100km per week. Dat is twee keer 2uurtjes fietsen.)

5. Maak een Plan

Ontwikkel een trainingsplan dat je zal helpen om je doelen te bereiken. Er zijn heel veel trainingsplannen te vinden online, maar je kunt het beste werken met een app of een coach. Het plan moet in ieder geval opgebouwd zijn uit verschillende soorten trainingssessies, rustdagen en ook een balans in hoge belasting en herstelperiodes. Zoals gezegd kun je daarvoor een coach in de hand nemen die dan wel jouw trainingsschema maakt of die je 1-op-1 begeleidt. Bijvoorbeeld Erwin Florie van D1 Fietstraining. Hij heeft heel veel rensters (en renners) geholpen bij het behalen van hun doelen.

6. Monitor en Pas Aan

Dit is misschien wel de belangrijkste van allemaal. Want hoe vaak gebeurt het niet dat je een doel stelt dat uiteindelijk onhaalbaar blijkt. Wat de reden dan ook mag zijn. Gevolg: je krijgt een negatief gevoel erover, of je gaat nog harder trainen met als gevolg juist overbelasting waardoor je het doel helemaal niet gaat halen. Beter dat je je doel dan iets aanpast, in plaats van vast houden aan iets wat onhaalbaar is. Anderzijds: als je goed op weg bent en je merkt dat er méér mogelijk is…dan kun je dat ook benutten natuurlijk!

Conclusie

Het stellen van doelen in de winter is een essentieel onderdeel van succesvolle training. Het helpt je om gemotiveerd te blijven, je prestaties te verbeteren en gericht te werken aan wat je wilt bereiken in het komende fietsseizoen. Door de tijd te nemen om je doelen duidelijk te definiëren en een goed doordacht trainingsplan op te stellen, vergroot je je kansen op succes. Dus, laat je niet tegenhouden om in het najaar (herfst en winter) lekker door te fietsen; gebruik deze tijd om jezelf voor te bereiden op een geweldig fietsseizoen!

Redactie Zijwielrent.nl

More Posts

Fietsen in Emilia-Romagna tijdens de Nove Colli

INTRODUCTIE NIEUWE LIV LANGMA RACEFIETS

Fietsen in Flevoland: Landal GreenParks Waterparc Veluwemeer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Keep up to date

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Follow us

ZijWielrent © 2024