Training

Hoe rijd je een ploegentijdrit? Tips om te onthouden

Tijdirt met vrienden
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Voor het eerst ga ik een ploegentijdrit rijden: Red Bull Kop over Kop in Breda op 18 september 2016. Ik heb wel geoefend met rouleren maar zo’n tijdrit is toch even wat anders. Hoe lang rijd je elke keer kop en hoe neem je bochten met je treintje? Ik stel mijn vragen aan Stefan van Klink, trainer van top-eliteploeg SwaboLadies.

Zijwielrent.nl: Hoe kun je het beste trainen voor een ploegentijdrit?
Stefan: Train samen. Ploegentijdritten vereisen veel techniek en oefening. Als je een goed lopend treintje hebt, kun je veel tijd winnen. Samenwerking is alles. Op fysiek vlak moet je onthouden dat je tijdens een ploegentijdrit continu rond je omslagpunt zit en je bij een kopbeurt waarschijnlijk boven je omslagpunt komt. Train dus lange blokken rond je omslagpunt en doe dit vooral ook op je tijdritfiets, wanneer je hierover beschikt.

Train lange blokken rond je omslagpunt en doe dit vooral ook op je tijdritfiets

Als je klaar bent met je kopbeurt, langs welke kant laat je je dan afzakken?
Dat hangt af waar de wind vandaan komt. Komt de wind van rechts dan vorm je een waaier naar links. Logischerwijs zak je dan aan de rechterkant af. Ga je er links omheen dan moet je namelijk voor de anderen langs en dat hindert nogal. Als je afzakt, laat je dan ook direct naar achter zakken. Een ploegentijdrit rijd je namelijk altijd in een enkele waaier, geen dubbele. Onthoud goed wie je voor je hebt rijden. Zodra je deze naast je ziet, zet je weer aan zodra je direct in het wiel zit. 

Je kan het beste één vast tempo aanhouden.

Welk tempo houd je aan tijdens het rouleren?
In iedere groep zitten niveauverschillen. Het is belangrijk om een ritme te zoeken waarin die niveauverschillen goed tot hun recht komen. Een sterkere renner is vaak geneigd harder over te nemen, maar wanneer je dat doet, doe je je ploeggenoten onnodig veel pijn. Je kan het beste één vast tempo aanhouden. Ben je een van de sterkeren, doe je langere kopbeurten. Ben je een van minderen, dan doe je kortere kopbeurten. 

Tijdrijden vrouwenwielrennen Swaboladies ploegentijdrit

Top-eliteploeg SwaboLadies tijdens de Energiewacht Tour 2016. Foto: Het Kroontje.

Je zegt: als je sterker bent, doe je langere kopbeurten. Maar wat is lang?
Kopbeurten kunnen verschillen van 5 à 10 seconden tot ongeveer 1 minuut. Bij gelijke krachten zou ik zelf aanraden om een seconde of 30 op kop te rijden.

Wat is de slimste tactiek als je moe wordt: een kopbeurt overnemen in een lager tempo, of een paar kopbeurten overslaan?
Je moet het tempo zoveel mogelijk gelijk zien te houden. Dus als je het tempo niet meer vast kan houden, kun je beter een beurt overslaan. Dit hangt ook een beetje af van hoe lang de tijdrit nog duurt op dat moment en hoeveel renners je nog mag verliezen.

Langzamer op kop rijden is de grootste fout die je kan maken in een ploegentijdrit.
Heb je nog wat speling, dan is het soms beter om nog één keer alles te geven op kop (wel in datzelfde tempo) en daarna te lossen. Je ploeg heeft er namelijk niets aan als je mee bungelt en niet meer overneemt. Maar dat is nog altijd beter dan langzamer op kop gaan rijden. Dat is de grootste fout die je kan maken in een ploegentijdrit.

Veel ploegen maken de afspraak dat als je een beurt overslaat, je alleen weer aan mag haken op dezelfde plaats in het treintje. Dit maakt het gemakkelijker om het juiste moment te kiezen om aan te zetten wanneer je weer naar achteren zakt. 

Is het slim om op te schakelen op het moment dat jouw kopbeurt start?
Zwaarder en lichter schakelen is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Uiteindelijk moet je er dezelfde snelheid mee halen, dus lichter schakelen betekent ook sneller trappen en andersom.

Bij gelijke krachten zou ik aanraden om een seconde of 30 op kop te rijden.

Ik vind het onrustig als de fietser vóór me af en toe even stopt met trappen. Je zit zo zicht in het wiel.
Je houdt tijdens een tijdrit zo min mogelijk je benen stil. Eigenlijk is de enige plaats waar je je iets kan veroorloven, zoals drinken of eten, de achterste positie. 

Het parcours van Red Bull Kop over Kop heeft wel wat bochten. Hoe komt mijn team hier het beste doorheen?
Probeer rekening te houden met drie dingen:

  1. Zorg dat je vóór de bocht een einde maakt aan de waaier waarin je rijdt, zodat je recht achter elkaar komt te rijden. Zo heeft iedereen de ruimte om sturen.
  2. Als je van kop af wilt in de buurt van een bocht, doe dat dan altijd na een bocht. Nooit ervoor. Zo voorkom je dat je je ploeggenoten verrast op een ongunstig moment.
  3. Communiceer goed bij het uitkomen van de bocht. Je zit op een lint en er kunnen gaten ontstaan, daarom dient de achterste renner ‘ja!’ te roepen zodra deze is aangesloten. Vervolgens wordt het woord ‘ja’ doorgeroepen in het treintje. De voorste begint met accelereren zodra hij het woord ‘ja’ heeft gehoord. Zo houd je iedereen bij elkaar.

Benieuwd hoe ik het ervan af heb gebracht bij Red Bull Kop over Kop? Lees mijn verslag.

Over Stefan van Klink

stefan_klinkStefan van Klink is trainer van top-eliteteam SwaboLadies en eigenaar van trainingsbedrijf Better Cycling in Zuid-Holland. Hij heeft de sporttechnische KNWU-opleiding Wielertrainer 3 afgerond, volgt nu de Wielertrainer 4 opleiding en is afgestudeerd op HBO Sportmanagement, minor sportcoaching en sportpsychologie.

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

4 Reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.