Zijwielrent.nl: Hoe kun je het beste trainen voor een ploegentijdrit?
Stefan: Train samen. Ploegentijdritten vereisen veel techniek en oefening. Als je een goed lopend treintje hebt, kun je veel tijd winnen. Samenwerking is alles. Op fysiek vlak moet je onthouden dat je tijdens een ploegentijdrit continu rond je omslagpunt zit en je bij een kopbeurt waarschijnlijk boven je omslagpunt komt. Train dus lange blokken rond je omslagpunt en doe dit vooral ook op je tijdritfiets, wanneer je hierover beschikt.
Train lange blokken rond je omslagpunt en doe dit vooral ook op je tijdritfiets
Als je klaar bent met je kopbeurt, langs welke kant laat je je dan afzakken?
Dat hangt af waar de wind vandaan komt. Komt de wind van rechts dan vorm je een waaier naar links. Logischerwijs zak je dan aan de rechterkant af. Ga je er links omheen dan moet je namelijk voor de anderen langs en dat hindert nogal. Als je afzakt, laat je dan ook direct naar achter zakken. Een ploegentijdrit rijd je namelijk altijd in een enkele waaier, geen dubbele. Onthoud goed wie je voor je hebt rijden. Zodra je deze naast je ziet, zet je weer aan zodra je direct in het wiel zit.
Welk tempo houd je aan tijdens het rouleren?
In iedere groep zitten niveauverschillen. Het is belangrijk om een ritme te zoeken waarin die niveauverschillen goed tot hun recht komen. Een sterkere renner is vaak geneigd harder over te nemen, maar wanneer je dat doet, doe je je ploeggenoten onnodig veel pijn. Je kan het beste één vast tempo aanhouden. Ben je een van de sterkeren, doe je langere kopbeurten. Ben je een van minderen, dan doe je kortere kopbeurten.
Je zegt: als je sterker bent, doe je langere kopbeurten. Maar wat is lang?
Kopbeurten kunnen verschillen van 5 à 10 seconden tot ongeveer 1 minuut. Bij gelijke krachten zou ik zelf aanraden om een seconde of 30 op kop te rijden.
Wat is de slimste tactiek als je moe wordt: een kopbeurt overnemen in een lager tempo, of een paar kopbeurten overslaan?
Je moet het tempo zoveel mogelijk gelijk zien te houden. Dus als je het tempo niet meer vast kan houden, kun je beter een beurt overslaan. Dit hangt ook een beetje af van hoe lang de tijdrit nog duurt op dat moment en hoeveel renners je nog mag verliezen.
Veel ploegen maken de afspraak dat als je een beurt overslaat, je alleen weer aan mag haken op dezelfde plaats in het treintje. Dit maakt het gemakkelijker om het juiste moment te kiezen om aan te zetten wanneer je weer naar achteren zakt.
Is het slim om op te schakelen op het moment dat jouw kopbeurt start?
Zwaarder en lichter schakelen is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Uiteindelijk moet je er dezelfde snelheid mee halen, dus lichter schakelen betekent ook sneller trappen en andersom.
Bij gelijke krachten zou ik aanraden om een seconde of 30 op kop te rijden.
Ik vind het onrustig als de fietser vóór me af en toe steeds even stopt met trappen.
Je houdt tijdens een tijdrit zo min mogelijk je benen stil. Eigenlijk is de enige plaats waar je je iets kan veroorloven, zoals drinken of eten, de achterste positie.
Het parcours van Red Bull Kop over Kop heeft wel wat bochten. Hoe komt mijn team hier het beste doorheen?
Probeer rekening te houden met drie dingen:
- Zorg dat je vóór de bocht een einde maakt aan de waaier waarin je rijdt, zodat je recht achter elkaar komt te rijden. Zo heeft iedereen de ruimte om sturen.
- Als je van kop af wilt in de buurt van een bocht, doe dat dan altijd na een bocht. Nooit ervoor. Zo voorkom je dat je je ploeggenoten verrast op een ongunstig moment.
- Communiceer goed bij het uitkomen van de bocht. Je zit op een lint en er kunnen gaten ontstaan, daarom dient de achterste renner ‘ja!’ te roepen zodra deze is aangesloten. Vervolgens wordt het woord ‘ja’ doorgeroepen in het treintje. De voorste begint met accelereren zodra hij het woord ‘ja’ heeft gehoord. Zo houd je iedereen bij elkaar.
Benieuwd hoe ik het ervan af heb gebracht bij Red Bull Kop over Kop? Lees mijn verslag.
Over Stefan van Klink
Stefan van Klink is sinds 2021 trainer van TalentNED (de wielerploeg-in-oprichting van Gerard Kemkers voor junioren-vrouwen) en eigenaar van trainingsbedrijf Better Cycling in Zuid-Holland. Hij heeft de sporttechnische KNWU-opleiding Wielertrainer4 afgerond, evenals de HBO-opleiding Sportmanagement, minor sportcoaching en sportpsychologie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in september 2016.
Dank voor de tips! Haha en geweldig die link naar ons team, dat had ik nog niet gezien op de site van Red Bull 🙂
Hoi Inge, ziet er goed uit hè, net echt :D. Nou aanstaande zondag deze tips nog in praktijk brengen maar dat gaat ons wel lukken. Gaaf dat je meedoet, ik heb er zin in!
Haha leuk! Toevallig staat er zaterdag een ploegentijdrit voor mij/ons op het programma. 🙂
Hoi Denise, welke tijdrit is het, en heb je er al ervaring mee? Succes in ieder geval!