Voeding

Krachtvoer: energierijk ontbijt voor het wielrennen

Ontbijt met muesli en banaan
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Iedereen die wel eens een langere tocht gaat wielrennen maakt, kent het gevoel: hongerklop. Het begint met een knagend gevoel in de maagstreek en dan moeten alle alarmbellen afgaan: brandstof tekort! Deze situatie kun je deels voorkomen met een energierijk ontbijt.

Mijn persoonlijke power ontbijt, waar ik perfect ‘op kan wielrennen’:

Een grote kom boerenyoghurt met flink wat muesli, een hele banaan en een scheutje honing.
Energierijk ontbijt

Ik heb eens uitgezocht waarom dit ontbijt zo goed werkt voor mij en vond het antwoord op Fitnessportal.nl. Een goed sportontbijt geeft geleidelijk energie af. Er moeten veel koolhydraten, vezels en eiwitten in zitten. 

  • De koolhydraten zorgen voor energie, zowel voor je lichaam als voor je hersenen. Het beste is om te kiezen voor langzame koolhydraten, deze geven hun energie langzaam aan het bloed af. Dit voorkomt een snelle stijging in je bloedsuiker. Hieronder vallen pasta, peulvruchten en fruit zoals een banaan.
  • Als je ontbijt ook nog rijk is aan vezels, wordt dit effect alleen maar versterkt. Vezels zorgen ervoor dat je langer van de energie gebruik kunt maken, omdat het niet in één keer aan het bloed wordt afgegeven. Vezels zitten bijvoorbeeld in volkorenbrood, muesli, Brinta en havermout.
  • Eiwitten zijn belangrijk voor je spieren. Ze helpen om je spierweefsel te herstellen na blessures of zware training. Bovendien zorgen eiwitten ervoor dat er geen spiereiwit wordt afgebroken om energie van te maken. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in eieren, melk en yoghurt maar ook in vlees en vis.
Mueslireep

Verder is het altijd slim om een mueslireep en een banaan achterin je wielershirtje te stoppen. Anders moet je bij dreigende hongerklop maar hopen dat je snel langs een pompstation of snackbar komt. Niet fijn als je flink bezweet bent en het – zoals ik – snel koud krijgt.

Sportvoeding voor wielrensters

Wil je meer weten over wat te eten voordat je gaat wielrennen, lees dan het artikel ‘Gezonde sportvoeding‘ van Patricia Schippers. Zij blogt op Zijwielrent.nl over sportvoeding voor wielrensters.

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

2 Reacties

  • Wat leuk, deze website! Ik ben in het voorjaar begonnen met fietsten op een racefiets. In mijn leven veel gefietst, maar nu dan eindelijk op een ‘echte’ !
    Ik kijk uit naar meer artikelen en tips op je site!

    • Hoi Joan,
      Leuk dat je ook bent gaan fietsen, er valt zoveel plezier aan te beleven. Ik ben blij te lezen dat je iets aan mijn artikelen hebt. Er komen zeker nog veel verhalen bij, er is zoveel om over te schrijven! Bedankt voor je spontane reactie en veel fietsplezier gewenst!
      Groetjes Janneke

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.