Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2 gravelbike review
Vroeger heb ik al eens een blauwe maandag op een mountainbike gezeten, maar nooit fanatiek. Ik wilde gewoon hard kunnen fietsen en daar was een racefiets beter geschikt voor. Jaren later is de perfecte partner om offroad en snelheid te combineren, alomtegenwoordig op de markt: de gravelbike.
Een van de opvallendste in de markt is de Canyon Grail, en die heb ik getest voor deze review.
Weinig montage nodig
Canyon stuurt me een grote doos met wat blijkt een splinternieuwe Grail CF SLX 8.0 Di2 (framemaat S). Dit is hun topmodel gravelfiets. Ik ben dan ook behoorlijk onder de indruk van de eerste verschijning bij het uitpakken en in elkaar zetten. Alles zit erbij, zoals momentsleutels en framebeschermstickers voor als je tassen aan de fiets wilt hangen.
Canyon pakt zaken grondig aan. Het enige wat je nog zelf moet doen, is de zadelpen erop zetten en je stuur monteren. Om het stuur is al een stuurlint aangebracht en de kabels zijn reeds gemonteerd. Je moet het stuur zelf nog wel op hoogte zetten door middel van de meegeleverde spacers.
Het uiterlijk van de opgebouwde fiets doet me denken aan een hyena. Een ruige fiets om te zien!
Afstelling als van een racefiets
Het dubbele stuur van de Canyon Grail CF SLX ziet er het mooiste uit als deze in het verlengde van de bovenbuis staat. Dit betekent in mijn geval dat het stuur twee centimeter hoger staat dan dat van mijn racefiets. Prima voor een potje crossen in de bossen. De rest van de afstelling kan ik exact gelijk aan mijn racefiets houden.
Een gravelbike is in essentie dan ook niets meer dan een hele comfortabele racefiets waar dikkere banden in kunnen. Het interessante is dat Canyon verder denkt dan dat, en met een heel nieuw type fiets komt.
Makkelijk wegfietsen
De eerste meters de straat op voelen niet ongemakkelijk of vreemd. Eerder heel vertrouwd. De houding is iets relaxer dan ik gewend ben, maar het stuurgedrag is niet heel anders dan dat van mijn racefiets. Direct, maar niet te zenuwachtig.
Ik had verwacht meer te merken van de dikke, 40 millimeter dikke Schwalbe banden met redelijk forse noppen. Op 5 bar rollen ze verrassend snel over asfalt en ik durf de fiets met hoge snelheid in de bochten te gooien.
Het frame geeft, misschien wel door de bekende afstelling, voor mijn gevoel geen krimp en doet precies wat ik vraag. Sowieso is deze fiets in combinatie met de Reynolds wielen een genot om op te rijden. Je merkt natuurlijk wel dat het geen volbloed racer is (al is het verschil klein), maar voor lange tochten op asfalt is deze fiets heel geschikt. Zeker als je er ‘gewone’ racebanden op legt, kun je gewoon mee in het peloton.
Veelzijdige gravelbike
Ik heb diverse mooie, gevarieerde routes gereden om de gravelbike uit te testen in het veld. En dat beviel geweldig! Wat is het toch leuk dat je gewoon een pad in kunt slaan, zonder dat je weet hoe de grond onder je wielen er gaandeweg uit komt te zien.
Nog leuker is het om te merken dat de fiets waar je op zit, alles aan kan. Van lange stukken bosgrond, grasvelden en milde single tracks tot gravel in Zuid-Limburg: de Canyon Grail laat zich er niet door tegenhouden.
Blader door fotogalerij: Canyon Grail in actie
Single tracks
Op single tracks is een MTB weliswaar in het voordeel en moet ik op mijn niet-geveerde gravelbike beter letten op uitstekende stronken, maar ik kom er wel doorheen. Op gravel en zandpaden rijd ik de mannen op hun MTB’s dan weer vrij gemakkelijk uit mijn wiel. De Canyon Grail is dus wel degelijk een fiets gebouwd met een plan!
Zeer comfortabel
Offroad rijden gaat niet alleen om snelheid, maar ook om hoe lang je het vol kunt houden. Zo heeft mijn man Bart voor de gelegenheid een cyclocrosser gekocht en hij was bepaald niet blij met stukken waar oneffenheden elkaar snel opvolgen. Denk aan graspollen of ribbels in gravelpaden. De MTB’ers hadden daar profijt van hun vering.
Ook ik bleek het fietsen over onregelmatig terrein goed vol te houden. Mijn Canyon Grail ving op deze stukken de klappen knap op, met behulp van de verende zadelpen en het schokdempende stuur.
Dubbele stuur Canyon Grail
Daarmee kom ik bij het opvallendste onderdeel van deze gravelfiets: het dubbele stuur en hoe dit in het frame valt. Canyon heeft het stuur vrij van de regels van de UCI ontworpen.
De klassieke stuurpen werd losgelaten en werd vervangen door een soort grote, T-vormige stuurpen (dit is het onderste gedeelte van het stuur, dat je dus niet vastpakt). Het bovenste gedeelte van het stuur kreeg in het midden een extra dempend gedeelte. Canyon noemt dit de ‘flex area‘. Hier heb je vooral profijt van als je je handen bovenop het stuur hebt.
Als ik mijn handen op de shifters of onderin de beugels heb, voelt de Grail nagenoeg hetzelfde aan als het stuur van mijn racefiets. Die vertrouwdheid vind ik prettig: het racegevoel is er zeker! Ook de afwezigheid van een stapeltje spacers komt de stijfheid en het stuurgevoel ten goede.
Nog een voordeel van het vernieuwende stuur: Canyon heeft de wielbasis van de Grail lekker lang kunnen houden, zonder dat de geïntegreerde stuurpen daardoor heel kort is geworden. Dankzij die lange wielbasis is de fiets prettig stabiel op onverharde ondergronden.
Het is daarom een knappe prestatie dat de Canyon Grail nog altijd fris en wendbaar genoeg aanvoelt om hem als een normale racefiets te kunnen gebruiken of over single tracks heen te sturen. Een sensatie biedt deze fiets op rechte stukken gravel. Dan krijg je echt het vertrouwen en de zin om volle bak rechtdoor over ruiger terrein te denderen.
Ultegra DI-2 groep
Technisch is de groepset van de Canyon CF SLX 8.0 het vermelden waard. De Ultegra DI-2 groep gaat al een tijdje mee. Een hele goede groep die iedere keer wat beter wordt, al blijft het kabelwerk bij het stuur een beetje rommelig. Een mooi detail is dat het oplaadpunt in de stuurdop zit.
Redelijk nieuw is de ‘RX’ toevoeging. De achterderailleur houdt je ketting beter strak als je over hobbels heen stuitert en er zit een fysieke schakelaar op die je laat kiezen of je de voorderailleur automatisch mee laat bewegen bij schakelingen op de cassette of niet. Ik heb de voorderailleur gewoon mee laten bewegen en dat werkte uitstekend.
De groep schakelt binnen een oogwenk. Daarvan maakte ik dankbaar gebruik bij verrassingen zoals korte klimmetjes of mul zand. Eén tikje tegen de shifter en de ketting ligt op het juiste kettingwiel. Wat een luxe!
De 160 millimeter grote schijfremmen zijn enorm sterk en precies, zodat het je nooit ontbreekt aan remkracht. Ook dat draagt bij aan de reactiesnelheid en het vertrouwen dat deze gravelfiets je geeft.
Topfiets voor grenzeloos plezier
Welke ondergrond je de Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2 ook onder de wielen schuift, je komt er doorheen of overheen en als het even kan op snelheid.
De prijs van € 4.600,- is fiks maar eerlijk. Je krijgt er een topfiets voor terug die je bijzonder veel plezier zal bezorgen. De Canyon Grail biedt een heerlijke combinatie van comfort, directheid en snelheid. Je fietst er moeiteloos mee weg, zonder dat het saai wordt. Deze gravelfiets nodigt uit tot grenzeloos ontdekken en gas geven. Eigenlijk maakt hij bijna al je andere fietsen in de schuur overbodig. N-1, zeg maar. (Nu maar hopen dat je partner niet meeleest 😉 ).
Volg deze blogLees mijn verslag van gravelfietsen in Zuid-Limburg met de Canyon Grail.
Heel erg bedankt voor de review! Ga je nog andere gravelbikes testen of is jouw keuze alvast gemaakt? 🙂
Hallo dames,
Ik heb deze week mijn eerste gravelbike gekocht en kan niet wachten om mijn eerste rit in de Zuid-Limburgse heuvels te maken. Nu vraag ik mij af of hier nog meer Limburgse “gravel Girls” zijn? Wellicht is het leuk om dan eens samen op pad te gaan? Want mijn vriend met zijn mtb houdt mij niet meer bij. ?
Groetjes Monique
genietgezond@gmail.com