Sleutelen

Review Pirelli Cinturato RC gravelbanden

Offroad is er altijd veel discussie over de bandjes: welke banden rijd je nou bij nat weer? Of juist op het droge? Is er een band die beide aankan of wissel je toch tussen de seizoenen? En is er een band die snel is maar ook een goede lekbestendigheid en grip heeft? Nou, bij die laatste vraag kan ik je misschien wel helpen. Wij testten namelijk de Pirelli Cinturato RC, de gravel raceband van het Italiaanse bandenmerk. Deze is speciaal gemaakt om snelheid te combineren met betrouwbaarheid, dus zou wel is een hele goede allrounder kunnen zijn!

Tekst en foto’s: Ella van der Veer

Noppen nopen tot keuzes

Ik begin altijd met het bekijken van het noppen patroon. Op het loopvlak heeft de band een vrij vlak patroon van twee pijlvormige noppen zitten, met daarnaast een kleinere vlakke nop. Op de zijwangen vind je grotere noppen die moeten zorgen voor grip in de bochten. Pirelli zegt dat de combinatie moet zorgen voor snelheid op langere rechte stukken, maar goede grip als er gestuurd moet worden. 

Daarna volgt de montage, eigenlijk is hier niks bijzonders over te vertellen behalve dat het heel smooth ging. Ik kon ze zonder hulpmiddelen met de hand op de velg krijgen en kreeg ze met de voetpomp keurig op de velg geplopt. Ik monteerde de 40mm variant op een FFWD Drift velg met een interne breedte van 24mm waarop de band als 42mm valt

Op naar de test

En dan nu het leuke gedeelte! Het testen van de banden tijdens mijn ritjes. Dit doe ik in de winter, dus ook tijdens nat weer en met een natte ondergrond zijn ze genoeg getest. Wat me de eerste paar kilometer naar het bos opvalt is dat ze op de weg redelijk soepel rollen, daar maakt Pirelli de belofte dus waar. Al zou ik ze niet beschrijven als de snelste band op de weg of hard gravel. Hopelijk compenseert de band dat in andere omstandheden.

 Ik rijd trouwens met de minimale druk van 2.5 bar bij 65 kilo rijdersgewicht maar de banden geven geen krimp als ze op wortelpaden worden getest. Ik heb de velg nooit geraakt, dit komt deels door de wat zwaardere 60TPI casing. Ook de grip in de bochten is prima, ik wil de gravelbike nog wel is op een flowy MTB parcours rijden en ook dit is geen probleem. Alleen in echt natte omstandigheden met veel modder voel je wel dat er geen tot weinig grip is. De band is dan ook niet gemaakt voor modderige omstandigheden. Het noppenpatroon maakt wel dat de modder niet tussen de noppen blijft plakken. 

Na een km of 300 op deze banden vertonen ze nog geen zichtbare slijtage en heb ik ook niet lek gereden terwijl ze toch wel goed op de proef zijn gesteld. Ik ben ervan overtuigd dat je wat dat betreft goed op deze band kan vertrouwen, ook in wedstrijden. Zeker als je ook wat meer in stenig terrein zoals bijvoorbeeld de Ardennen of Limburg zou rijden is dat geen overbodige luxe. 

Vertrouwen

Al met al geven deze banden veel vertrouwen. Deels dat je zonder problemen thuis kan komen, maar ook in het bochtenwerk. Je levert misschien een fractie in op snelheid maar niet noemswaardig. Een hele goede allround band die je het hele jaar door kan rijden. Voor wat extra comfort en grip zou ik zelf voor de 45mm variant gaan, maar de 40mm band is prima voor de Nederlandse paden.

Je kunt de Pirelli Cinturato in drie maten bestellen: 35, 40 en 45mm. Je kunt de band op hooked en hookless velgen monteren. De casing van de wand is 60 TPI. Daarnaast is de band naar smaak in volledig zwart of met een bruine skinwall verkrijgbaar. De adviesprijs is 69,90 EUR maar bij de grote online aanbieder zijn deze banden voor rond de 50EUR verkrijgbaar. 

Meer info? Kijk dan ook op de site van Pirelli: Pirelli Cinturato Gravel RC

Redactie Zijwielrent.nl