Techniek

Stuurhoogte van je racefiets verstellen in 8 stappen

Stuur van je racefiets verstellen
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Voor een training op de Tacx zet ik het stuur van mijn racefiets graag wat hoger. Een simpel klusje, als ik maar de goede volgorde van stappen aanhoud. Lees hoe je snel de hoogte van je stuur verstelt.

Stap 1: verwijder balhoofdbout

Bovenop het balhoofdstel van je racefiets zit een rond kapje (het balhoofdkapje) met een bout. Die bout draai je eruit, tegen de klok in. Hiervoor heb je waarschijnlijk een inbussleutel 4 of 5 nodig.

Zij wielrent: wielrenstuur verzetten

Stap 2: verwijder spacers

Verwijder het ronde kapje en de ringen (spacers) die over de stuurbuis geschoven zijn.

Stap 3: schuif je stuur eraf

Aan de zijkant van de stuurpen zitten twee kleine boutjes. Die draai je een stukje los, ze hoeven er niet helemaal uit. Meestal heb je hiervoor inbussleutel 4 nodig. Je zult merken dat deze boutjes vaster zitten dan de bout die je zojuist los hebt gedraaid.

stuur van je damesracefiets verstellen

Heb je de twee boutjes los genoeg gedraaid? Dan kun je nu je stuurpen met stuur en al van je racefiets af schuiven. Je kunt het stuur gewoon aan de kabels laten bungelen terwijl je verder werkt.

Stap 4: bepaal de hoogte

Nu ga je de ringen ofwel spacers weer terug op de stuurbuis schuiven. Het aantal ringen hangt af van hoe hoog of laag je jouw stuur wilt hebben. Zet er alleen niet te veel spacers op want dan is je stuurbuis niet meer sterk genoeg. Een vuistregel: niet méér hoogte aan spacers dan je stuurbuis dik is. Dat is pakweg 30 millimeter.

Stap 5: zet je stuur terug

Schuif je stuur en stuurpen terug op de stuurbuis. Draai de boutjes aan de zijkant nog niet vast.

wielrenstuur_verzetten_3

Stap 6: plaats balhoofdkapje

Doe het kapje terug op de stuurbuis en zet de grote bout terug. Draai deze erin met de inbussleutel maar zet ‘m nog niet vast.

Stap 7: zet de voorvork vast

Knijp de linker rem in en beweeg je racefiets een paar keer naar voren en achteren. Je voelt nu de voorvork bewegen in het frame.

Zet de voorvork vast door de bout in de stuurbuis licht aan te draaien. Let op: draai de bout niet te vast aan! Er mag geen speling meer te voelen zijn, maar je voorvork moet nog wel uiterst soepel kunnen draaien in het frame.

wielrenstuur_verzetten_4

Stap 8: zet je stuur vast

Zet je stuur recht en draai de boutjes aan de zijkant van de stuurpen weer vast. Doe dit met beleid. Zeker als je een carbon stuurpen hebt, mag je de boutjes niet te hard aandraaien want dan kun je de stuurpen breken. Anderzijds mogen ze natuurlijk ook niet te los zitten want dan kan je stuur verdraaien tijdens het fietsen.

Tot slot nog 4 tips:
  • Koop een Y inbussleutel zoals je op de foto’s ziet. Hier zitten de meest gangbare maten op voor bijvoorbeeld het verstellen van je stuur, zadel of het vastzetten van een rammelende bidonhouder. Onmisbaar voor onderweg!
  • Tip: draai je stuurpen om.
    Wil je je stuur hoger zetten maar is je stuurbuis te kort, draai dan je stuurpen om en zet deze zo vast. Dit scheelt al snel 2 tot 3 centimeter hoogteverschil.
  • Heb je het maximale aantal spacers toegevoegd en vind je dat je nog steeds te diep zit? Probeer dan een racefiets met een andere geometrie. Grote kans dat je daarop beter zit.
  • Als een nieuwe racefiets koopt, is je stuurbuis altijd te lang. Deze moet aan de bovenkant afgezaagd worden. Houd je stuurbuis in het begin twee centimeter langer – totdat je honderd procent zeker bent van je fietshouding. Want eenmaal afgezaagd, kun je niet meer terug.
Meer tutorials lezen?

Lees ook: ‘Lekke band van je racefiets wisselen – stap voor stap

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

5 Reacties

  • Hallo janneke , heel mooi in elkaar gezet ziet er goed verzorgd uit .wielrennen is inderdaad een mannen wereld dus is het goed om meer aandacht te vragen voor vrouwen/meisjes in het peleton .
    vorige week zelf bijna 500 km gefietst inkl. werk km.( zaterdag j.l tocht van 148 km getrapt !! )
    Groetjes Bert

    • Hoi Bert, bedankt voor het compliment! Het is nu ‘nog’ een mannenwereld maar ik zie de laatste jaren steeds meer meisjes en vrouwen op de fiets. Afgelopen zondag was denk ik 1 op de 10 wielrenners die ik heb gezien, een vrouw! Het is leuk als het allemaal wat diverser wordt. Veel plezier en succes met het wielrennen, 148 kilometer op één dag, super goed!

  • Je voorvorkbuis/stuurbuis moet er inderdaad wel lang genoeg voor zijn. Ook goed te weten voor de beginnende fietser om op te letten bij een leuke 2dehands fiets dat de stuurbuis niet te “racerig” afgezaagd is. Korter kan altijd nog.

Laat een reactie achter