Training

Intervaltraining op de Tacx

Intervaltraining op de Tacx
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Het is niet mijn grootste hobby maar wel heel nuttig: een intervaltraining op de Tacx. Mijn conditie moet snel beter worden want in juni fiets ik de Sportful Granfondo in de Dolomieten. Met een intervaltraining kan ik in korte tijd maximaal trainen, zonder dat ik lange tijd op die Tacx hoef te zitten.

Het doel van een intervaltraining, of je die nou op de Tacx doet of op de racefiets, is om jouw hart en longen sterker te maken. Door zware oefeningen te doen, leer je ze om efficiënt om te gaan met zuurstof. Bovendien krijgt de verzuring steeds minder vat op je spieren. Hierdoor kun je betere piekprestaties leveren.

Intervaltraining

Daarvoor moet je wel aan de bak. Een intervaltraining bestaat uit een reeks zware oefeningen afgewisseld met rust (wel blijven trappen). Zo’n serie van piek- en rustmomenten heet een set. Tijdens een intervaltraining doe je een aantal sets, uiteraard voorafgegaan door een warming up.

Soorten intervaltrainingen

Dit zijn de bekendste intervalschema’s:

  • Het standaard intervalschema bestaat uit een reeks piek- en rustmomenten die even lang duren. Bijvoorbeeld: 5 minuten sprinten, 5 minuten rust. Dit zes keer herhalen.
  • In het piramide intervalschema duren de piekmomenten steeds langer, terwijl de rustperiodes hetzelfde blijven. Bijvoorbeeld: 1 minuut sprinten, 1 minuut rust. 3 minuten sprinten, 1 minuut rust. 5 minuten sprinten, 1 minuut rust.
  • Het piramide intervalschema kun je ook omkeren, bijvoorbeeld ter afronding van je training in de aanloop naar de cooling down.
Eenvoudig intervalschema voor de Tacx

Ik heb bij mijn training het standaard intervalschema gevolgd. Ik doe geen langdurige piekmomenten, die trek ik niet. Je kunt jouw piekmomenten natuurlijk zo lang maken als je zelf wilt of aankunt. Zo ziet mijn schema eruit:

  • tacx_vrouwen_wielrennen7een kwartier infietsen;
  • een half uur intervallen (blokjes van 5 minuten, waarvan steeds 2 minuten voluit fietsen en 3 minuten rust);
  • een kwartier uitfietsen om de afvalstoffen in mijn spieren af te voeren.
Maximale hartslag

Als je het piekmoment goed uitvoert, gaat je hartslag naar het maximale punt toe en kun je echt niet méér geven. Je valt bij wijze van bijna van je fiets af. Geen pretje, zeker niet als jouw vriend je ondertussen met een biertje in zijn hand staat aan te moedigen. Maar alleen bij deze hoge intensiteit is de training effectief.

Het vanwege de zware belasting wel heel belangrijk om de tijd te nemen voor een uitgebreide warming-up en cooling-down.

Tacx trainingsschema’s

Op de website van Tacx staat veel uitleg over intervaltrainingen die je op het apparaat kunt uitvoeren. Ook vind je er complete trainingsprogramma’s, niet alleen voor intervaltraining maar ook voor kracht-, snelheids-, traptempo- en klimtrainingen. Het zijn heel uitgebreide schema’s, compleet met aanbevolen weerstanden.

Intervaltraining, het is niet mijn grootste hobby. Of had ik dat al gezegd? Gelukkig wordt komend weekend de klok verzet zodat ik ’s avonds weer lekker buiten fietsen. Dan kan de Tacx weer voor een half jaar naar boven!

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.