Twee fietsen in één: zo bouw je jouw gravelbike om tot wegfiets!
Ken je de formule waarbij je kunt uitrekenen hoeveel fietsen je nodig zou moeten hebben? Dat reken je uit met N+1, waarbij N staat voor het aantal fietsen dat je op dit moment in je bezit hebt. Grapje natuurlijk, maar iedere fietsliefhebber kent het wel; eigenlijk staat er altijd nog wel een fiets op je verlanglijstje. Maar wist je dat je met een gravelbike eigenlijk al twee fietsen in één hebt? Met enkel een nieuwe wielset kun je deze fiets eenvoudig ombouwen tot (bijna) racefiets! Daarom is een gravelbike ideaal als eerste fiets wanneer je zowel op de weg als op gravel wilt gaan fietsen of wanneer je op reis gaat en maar één fiets(frame) mee wilt nemen.
ZIJVERTELT: MAKS NEEMT HAAR GRAVELBIKE ÉN EEN EXTRA WIELSET MEE OP CAMPERREIS.
”Mijn vriend en ik zijn momenteel op camperreis door Europa. We houden van fietsen op de weg én op gravel, maar twee fietsen per persoon meenemen kan niet. Daarom hebben wij beiden een Merida Silex gravelbike mee en een extra wielset voor op de weg. Deze fietsen kunnen écht tegen een stootje, maar voelen met een weg wielset nog steeds snel. Ondanks dat de fietsen niet voor 100% tippen aan onze racefietsen kom je zeker dicht in de buurt. Voor ons de ideale manier om op een handige manier twee fietsen in één mee te nemen op reis! Het omzetten van cassette en schijfremmen is zo gedaan en kan iedereen.”
Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelbike?
Ten eerste verschillen de fietsen in geometrie. Waar een racefiets vooral is ontworpen op snelheid, heeft een gravelbike juist een meer comfortabele geometrie. Natuurlijk zijn er ook comfortabelere (endurance) racefietsen en agressievere gravelbikes op de markt, maar over het algemeen zit hierin het grootste verschil. Tevens zien we tegenwoordig dat op gravelbikes vaak bredere ‘flare’ sturen worden gebruikt. Hierbij zie je dat de drops – de onderste, gebogen delen van het stuur – verder naar buiten uitlopen. Dit is iets logger en minder agressief dan de aero sturen die we op racefietsen vaak zien, maar het voordeel is dat je met een flare stuur meer grip hebt bij afdalingen en op technischere stukken.
Een tweede verschil zit in de versnellingen. Bij racefietsen worden veelal cassettes en cranks gebruikt waarbij je in kleine tussenstapjes kunt schakelen en tot hoge snelheden kunt rijden. Gravelbikes zijn er met zowel een enkel als dubbel voorblad en met een bredere cassette. De tussenstapjes tussen de versnellingen zijn vaak groter en je zal de juiste versnelling kunnen missen om écht heel hard te fietsen. Het voordeel is dan weer dat je vaak extra versnellingen hebt om steile hellingen op te fietsen.
Als laatste verschillen een racefiets en gravelbike in het soort banden en de ruimte tot een bepaalde bandbreedte. Gravelbikes koop je meestal met 40 mm of 45 mm banden en een racefiets met banden van circa 28 mm breed. Op een gravelbike kun je wel smallere banden kwijt, maar op een racefiets heb je geen ruimte voor bredere gravelbanden.
Het uitkiezen van de juiste gravelbike en wielset
Heb je besloten om een gravelbike als racefiets te willen gebruiken? Ga dan eerst na of deze gravelbike daar geschikt voor is.
Gravelbikes met dubbel voorblad zijn het beste geschikt om als racefiets te gebruiken om de volgende redenen:
- De brede cassette die op een gravelbike met enkel voorblad zal zitten, zal niet geschikt zijn voor de body op de race wielset.
- Het is daarnaast lastig om een geschikte weg wielset te vinden waar deze brede gravel cassette op past.
- Op de weg rijd je liever met een dubbel voorblad en kleinere tussenstappen in het schakelen.
Let er op dat de wielset die je vervolgens koopt geschikt is voor je gravelbike:
- Is de cassette van de gravelbike een 11- of 12-speed? Let er op dat de body op de nieuwe wielset hier geschikt voor is.
- Controleer welk type body (ook wel freehub genoemd) je nodig hebt voor je cassette. Shimano/SRAM 8-11-speed cassettes gebruiken meestal een standaard Shimano-body, terwijl SRAM XD en XDR specifieke bodies vereisen. Check dit goed bij aankoop.
Wisselen van wielset
Je kunt ervoor kiezen om de cassette en schijven telkens om te zetten wanneer je een andere wielset wilt gebruiken. Dat is handig wanneer je tot ongeveer twee keer per week wilt wisselen. Ben je hier eenmaal handig in, dan is het omzetten zo gedaan. Natuurlijk kun je ook gewoon een nieuwe cassette en schijven op de nieuwe wielset (laten) zetten. Dan is even wisselen tussen de wielsets écht een fluitje van een cent.
Ga je zelf aan de slag met wisselen, haal dan eerst de juiste benodigdheden in huis. Je hebt een cassettetool en een kettingzweep nodig. Nog nooit met deze tools gewerkt? Check dan dit artikel voor een stappenplan. Even oefenen, en je kunt switchen tussen beide wielsets wanneer je maar wilt!
Tip: op zoek naar een gave vakantiebestemming waar je goed kunt gravellen én wielrennen? Overweeg dan eens om naar Girona te gaan. Deze stad heeft een rijke fietscultuur en kent tal van mooie asfalt- en gravelwegen waar je op avontuur kunt gaan. Klik hier om het meer te lezen over fietsen in Girona.