Ontdek de Nederlandse Wildernis met de Green Divide Gravel Route. Fieke van Keulen reed samen met haar vriend Stijn deze prachtige gravelroute. Dit is haar verslag en zeg nu zelf: het nodigt echt uit om zelf ook te gaan doen.
Green Divide
De Nederlandse wildernis, de Green Divide Gravel Route, een epische 300 kilometer lange tocht van Naarden-Bussum naar Zwolle. Erwin Sikkens, bekend van zijn gravel avonturen, heeft bewezen dat Nederland een geweldige gravel ervaring kan bieden. De route voert door de Gooise heide, Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe, met variërende ondergronden zoals hardpack gravelpaden, bospaden en zanderige stukken. Perfect voor gravel enthousiastelingen die op zoek zijn naar avontuur!
Lees ook: Gravelfietsen bij Landal Klein Oisterwijk: offroad door de Loonse en Drunense Duinen
Belangrijke info voor vertrek:
- Van 15 september t/m 24 december zijn delen van Kroondomein het Loo afgesloten voor het publiek, waardoor je de GREEN DIVIDE route niet volledig kunt fietsen. In deze periode fiets je het beste de alternatieve Brown Divide: komoot.com/tour/450581667
- De Green Divide is een legale route maar het is altijd goed de borden in het bos te lezen en houd je aan de regels.
- Voor deze route heb je geen MTB vergunning nodig.
- De route is zo gebouwd dat je handig gebruik kunt maken van treinstations aan het begin, einde en langs de route.
- Je kunt de rijrichting van de route niet zomaar omdraaien zonder consequenties. De originele route richting Zwolle maakt gebruik van meerdere mountainbikeroutes en eenrichtingspaden.
- Tussen zonsondergang en zonsopgang is het niet toegestaan om in de natuur aanwezig te zijn. Ook niet op officiële fietspaden. Plan je rit daarom vooraf goed!
- Zorg voor voldoende water/drinken. Op de Utrechtse Heuvelrug fiets je regelmatig langs dorpen, maar op de Veluwe kom je deze minder vaak tegen.
Klaar voor vertrek
De ochtendzon komt op in Dedemsvaart! Terwijl wij de dag start met een lekkere cappuccino en een goed gevulde bak kwark, maken wij ons klaar voor drie dagen vol gravel plezier en avontuur: de Green Divide! Wij hebben er zin in. Voordat we verder gaan, misschien ook even goed om je mee te nemen in wat wij meenemen in onze tassen. We gaan maar drie dagen op pad, dus we hoeven niet super veel mee te nemen:
Paklijst:
- Gravelbike
- Reserve binnenband(en) en bandenlichters
- Co2 pomp/patroon (of fietspomp)
- Multitool voor kleine reparaties
- Fietskleding (korte broek, shirt, ondershirt, sokken, dit x 2 ivm 3 dagen fietsen)
- Regenjack (voor onverwachte regen)
- Kleding (dunne broek, shirt, vest/sweater, ondergoed )
- Slippers
- (mini) Tandenborstel, mini tandpasta, mini zeep.
- Sneldrogende handdoek
- Plastic zak (voor de vieze was)
- Oplader voor je telefoon, Garmin/Wahoo (of andere elektronische apparaten )
- Extra voeding voor onderweg (energierepen/gels/andere voeding)
- ID/bankpas, contant geld
Pas de lijst aan op basis van je persoonlijke behoeften, voorkeuren en weersomstandigheden. Vergeet niet om het gewicht van je bepakking in de gaten te houden, zodat je comfortabel kunt blijven fietsen.
Om onze bagage mee te nemen maakte we beide gebruik van de Apidura Expedition Saddle Pack, Stijn heeft de 17 liter zadeltas en ik de 14 liter variant.
DAG 1
Als we de tassen zorgvuldig hebben vastgemaakt aan onze gravelbike, kan de reis beginnen met een korte rit van Dedemsvaart naar het treinstation in Ommen, een perfecte opwarming van 12,5 km. Eenmaal bij het station aangekomen, stappen we op de trein naar het startpunt van de Green Divide: Naarden-Bussum.
Aangekomen in Naarden-Bussum, is het 18 graden, perfect fietsweer (kort-kort ;)!
De route is in totaal 300 km en we hebben voor de eerste etappe 118 kilometer ingetekend. Het is een fantastische eerste dag en met een big smile komen we aan in Oosterbeek, bij de door ons gereserveerde slaapplek. Deze slaapplek hadden we gevonden via ‘Vrienden op de fiets’.
“Stichting Vrienden op de Fiets ontsluit een netwerk van gastvrije particulieren, die fietsers en wandelaars op doortocht een warm welkom, een gespreid bed en een goed ontbijt bieden.”
Bij deze gastvrije mensen staat hun tuinhuis geheel tot onze beschikking. Na een fijne douche, gaan we richting Oosterbeek voor een hapje bij de lokale Italiaan. Na ons diner drinken we nog een drankje in het tuinhuisje en al snel vertrekken we naar dromenland.
Weetje: Wij delen altijd ons gerecht als we ergens gaan eten. Op deze manier kunnen we van twee verschillende gerechten genieten.
DAG 2
Goed uitgerust staan we op voor een heerlijk ontbijt. Omdat we slapen in een tuinhuisje kunnen we zelf bepalen hoe laat we gaan ontbijten, alles staat namelijk al voor ons klaar in de koelkast bij onze aankomst. Omdat het zonnetje al schijnt kunnen wij buiten aan de picknicktafel genieten van ons ontbijt. Er is meer dan genoeg en dat komt goed uit: we smeren gelijk wat broodjes voor onderweg, zodat we voldoende te eten hebben voor etappe 2.
Off we go!
We nemen afscheid van onze gastvrouw en -heer en hun schattige teckel, Jaap. Deze dag staat er 113 km op de planning. Vandaag leid de route door door het mulle zand en het betoverende kroondomein. Dit is misschien wel het mooiste stuk van de route. Na wederom een prachtige dag bereiken we onze tweede overnachtingsplek in het pittoreske Hierden. Toch is er nog één ding te doen: voordat we we naar onze overnachtingsplek fietsen, maken we even een stop bij de supermarkt.
Honger
Voor vertrek hadden we namelijk bewust besloten om niet voor drie dagen eten mee te sjouwen, simpelweg omdat we niet zitten te wachten op ‘extra’ bagage. Soms is het ook gewoon heerlijk om onderweg niet te hoeven teren op de “standaard” energierepen en bananen. Dus daar gaan we, met een knorrende maag, de supermarkt binnen. Starmix, haverkoeken, chips en nog veel meer lekkers gaan zo ons winkelmandje in. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee dag 3 wel kunnen overleven. Of zoiets.
DAG 3
Op dag 3, tevens onze laatste dag, vervolgen wij onze route over de oorspronkelijke route van de Green Divide, die eindigt in Zwolle. Omdat onze woonplaats ongeveer 30 km vanaf Zwolle is, hebben wij vooraf besloten om door te fietsen naar huis. Dit zorgde voor een dagtotaal van 110 km. Rond km 60 krijgt Stijn een hongerklop maar ja, er is alleen een snackbar in de buurt. Een lekkere vette bamischijf is zijn reddende engel. Hadden we in de supermarkt toch meer in moeten slaan.
Met de buik vol en de bidons gevuld, kunnen we weer verder. Het laatste gedeelte van de officiële route is ook echt genieten geblazen. Uberhaupt hebben we enorm genoten van deze rit en wat ons betreft is de Green Divide meer dan de moeite waard!