Zo bereid je je voor op een Ultra MTB Marathon als Dutch Masters of MTB!

Tekst en foto’s: Fieke
Dutch Masters of MTB: dé ultra-marathon die iedere mountainbiker een keer gereden moet hebben: 200 kilometer op de MTB of cyclocrosser/gravelbike, over de mooiste singletracks van de Sallandse Heuvelrug! Fieke reed hem al eens vorig jaar, en vertelt in dit artikel hoe ze zich voorbereid op de aankomende editie op 17 november.
Check ook de video onderaan dit artikel voor een toffe video waarin Fieke nog meer vertelt over dit event!
Dutch Masters of MTB
De mooiste routes van Overijssel zijn voor deze marathon geselecteerd, met veel variatie in het parcours en weinig asfalt. Een route van 200 km vol met de mooiste en best beoordeelde singletracks, de pittigste beklimmingen en meer dan 1400 hoogtemeters. Je gaat over de Sallandse heuvelrug in totaal doorkruis je 5 Overijsselse gemeenten. Je zal de route wel binnen 14 uur moeten afleggen met uitdagingen om op het podium te eindigen waar je een warm welkom krijgt van een groot publiek. Onderweg zijn er 6 verzorgingsposten waaronder een uitgebreide 100 km post. 70% van de route is onverhard met daarin de nodige singletracks en slechts 30% van het parcours is verhard.
Dit wordt mijn tweede deelname (vorig jaar reed ik al eens voor de 4e-6e plek) aan deze fantastisch georganiseerde marathon. De editie vond plaats in november en hoewel het niet heel koud was (ongeveer 6 graden), hadden de dagen voor de wedstrijd veel regen gebracht. Hierdoor werd het parcours zwaar en modderig, wat het tegelijkertijd extra uitdagend maakte. Tof om te doen, samen met zoveel deelnemers die zichzelf willen uitdagen om 200 km af te gaan leggen. Het is ook mogelijk je in te schrijven voor de 101 km. Denk je nu al, Hier moet ik ook bij zijn, schrijf je dan snel in: https://www.dutchmastersofmtb.nl/
Trainen voor Dutch Masters of MTB
Vanaf het moment dat ik begon met fietsen, merkte ik al snel dat ik hou van lange afstanden. Al die korte rondjes rond de kerk zijn leuk, maar net wanneer je lekker op gang komt, is het alweer voorbij. Wat ik mooi vind aan dit soort wedstrijden is dat je de tijd krijgt om je rit goed op te bouwen, zonder de druk om meteen goed in het peloton te zitten of het risico om uit de wedstrijd gehaald te worden als je te ver achter ligt. Je hebt bijna altijd de kans om de wedstrijd uit te rijden. En omdat het deelnemersveld meestal uit mannen bestaat, biedt dat extra kansen om goed te scoren bij de dames. Extra leuk is dat deze wedstrijden over mountainbike-routes in mijn eigen omgeving plaatsvinden!
Een ticket bemachtigen betekent: beginnen met trainen! Mijn mountainbike heeft een tijdje bij de fietsenmaker gestaan, want deze fiets vraagt echt meer onderhoud dan de racefiets. Zelf gebruik ik de mountainbike in de zomer zelden; dan pak ik vaker de gravelbike. Maar kort na de zomer, terwijl het weer nog verrassend goed was voor de tijd van het jaar, ben ik wel meteen op de mountainbike gegaan. Zelf zeg ik vaak: “Als het slecht weer is, gaan we wel op de mountainbike.” Maar juist met goed weer is het ook prachtig! De routes liggen er dan tiptop bij: hard en niet nat. Het is ook fijn om het gevoel voor de mountainbike weer terug te krijgen.
Trainen met een groep
Ik merk dat mijn duurvermogen goed is door al het trainen, maar ik kan nog veel winnen op explosiviteit en technisch rijden. Hoewel ik niet meer strikt volgens een schema train, zorg ik er wel voor dat ik in de week afwissel. Ik doe niet alleen duurtrainingen, maar ga ook regelmatig met een groep uit de buurt trainen. Dit helpt me om aan mijn explosiviteit te werken, omdat we elkaar uitdagen om hard weg te rijden en daarna weer samen te komen. Zo word ik sneller, zonder dat het als een verplichting voelt om specifieke blokken te trainen. Iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier, maar ik vind het ook gewoon supergezellig om met andere enthousiaste fietsers op pad te zijn.
Roue tips: trainen in Rijssen, Markelo en Lemele-Hellendoorn.
In de weekenden maak ik vaak lange ritten, meestal op de mountainbike. Soms nemen we de fietsen mee achterop de auto en rijden we naar routes verder weg. Zo pakken we meerdere mountainbike routes achter elkaar, zoals Rijssen-Markelo, die ook in de Ultra-Marathon zit. Deze routes zijn prachtig! Tip: rij naar de start bij Sportpark De Koerbelt en parkeer daar. De route van Rijssen is 19,7 km met 210 hoogtemeters. Halverwege kun je de verbindingsroute nemen naar Markelo, die 31,7 km is met 261 hoogtemeters. Het leuke is dat de twee routes heel verschillend zijn. Rijssen voelt als een achtbaan, echt heel technisch!
Een andere favoriet van mij is de route Lemele-Hellendoorn. Ik fiets vanuit Dedemsvaart door de bossen naar Lemele, een route van 13,9 km met 232 hoogtemeters. Halverwege kun je door naar Hellendoorn, die 19,5 km is met 366 hoogtemeters. Staphorst is ook een aanrader, met een route van 17 of 25 km (al zit deze niet in de wedstrijd).
Zo kom ik wel aan mijn trainingsuren en werk ik tegelijkertijd aan mijn techniek. Mijn vriend is ook een grote fan van mountainbiken en is technisch erg sterk, dus het is leerzaam om achter hem te rijden, al moet hij zich wel vaak inhouden. Dat gebeurt niet altijd, maar dat is begrijpelijk. Als ik hem zou bijhouden, zou ik zeker in de top 3 rijden, haha! Tevens is samen trainen altijd leuker dan alleen. Zo trainen we samen voor dezelfde wedstrijd.
Hieronder nog een leuk video: