Pirelli P Zero Race TLR RS – Voor de fanatiek fietsende vrouw

De Italiaanse bandenfabrikant Pirelli lanceerde vorig jaar hun nieuwe paradepaardje: de P Zero Race TLR RS. RS staat hierbij voor ‘Racing Speed’ dus dat belooft een snelle band te zijn! Ik ben benieuwd, mijn ervaring met snelle banden is dat ze of niet erg lekbestendig zijn, of weinig grip hebben op het natte. Aangezien deze banden in de winter getest werden, hoopte ik dat deze band mij positief zou verrassen op beide. Ik kreeg een setje 700C x 28mm om te monteren en te testen
Tekst en foto’s: Ella van der Veer

Monteren is een kleine uitdaging
Een band testen begint bij het monteren. Nieuwe banden kunnen nog wel is wat stroef om de velg gaan maar eigenlijk krijg ik deze altijd met wat assistentie van een bandenlichter of tyreglider wel op de velg. Helaas was dat in dit geval anders, en moest ik de hulp van vriendlief inroepen die ze met moeite erop kreeg. Dit kan natuurlijk aan de velg – band combinatie liggen, want met wat Google werk lees je wisselende berichten. Ook kan het liggen aan de productiedatum, de eerste lichting schijnt lastiger te zijn geweest en misschien had ik er daar nog een setje van in handen. Eenmaal op de velg ging het tubeless maken redelijk makkelijk en sealden de banden meteen met behulp van een compressor. Dit ging niet met de normale voetpomp.
Beste band ever
Pirelli beschrijft deze banden als hun best presterende en snelste band ooit. Hij is uitgebreid getest in de World Tour door het toenmalige Lidl-Trek (het team van Lucinda Brand en Ellen van Dijk!) voordat dit eindresultaat op de markt kwam. Die prestatie uit zich niet alleen in snelheid, maar dus ook in grip op nat wegdek en lekbestendigheid volgens Pirelli. Tijdens mijn eerste rit valt me meteen op dat de bandjes erg stil en soepel rijden. Ook merk je dat de banden duidelijk minder rolweerstand hebben.



Tijdig wisselen
Voorheen wisselde ik in de winter naar all-season banden voor deze twee eigenschappen maar spoiler alert: dit is niet meer nodig wat mij betreft. Na een km of 500 testen in soms droge maar vooral hele natte omstandigheden kan ik zeggen dat Pirelli zijn belofte wel waar maakt. Waar ik met mijn vorige snelle banden altijd voorzichtig was in natte bochten, heb ik nooit het idee heb gehad dat deze band grip verliest of niet te vertrouwen was in de bochten. Zeker in combinatie met een lage bandendruk (4 bar, tubeless) ligt deze band als een blok op de weg. En zelfs met alle steentjes, takken en andere rommel op de Veluwse wegen heb ik geen enkele lekke band gehad.
Top of the bill
Al met al heeft Pirelli een echte topband in de markt gezet. Ik durf wel te zeggen dat deze P Zero RS de Conti 5000s wel is van de troon kan stoten wat betreft beste band. Pirelli bewijst dat het mogelijk is om een snelle band ook goed te laten presteren in het natte en op lekbestendigheid. Ik ben wel bang voor de dag dat de sealant het gat in mijn band niet kan dichten want dan vrees ik dat ik de band niet meer op of van de velg af krijg als ik een nieuwe binnenband moet leggen. Gelukkig kan ik dan altijd diezelfde vriend bellen om me op te halen. Ik hoop dat dit beter is met latere leveringen, of dat het de combinatie met de velg is. Al met al zou het mij er niet van weerhouden deze banden nog een keer te kopen als deze versleten zijn want overall presteren deze banden gewoon heel goed en rijden ze erg prettig en comfortabel.
Zelf kopen?
Ben jij nou geïnteresseerd in de P Zero TLR RS? Deze band is verkrijgbaar in 26, 28, 30 en 32mm en heeft een 120TPI casing. De banden zijn geschikt voor tubeless montage en hookless velgen. Ze hebben een stevig prijskaartje van 89 euro, wat vergelijkbaar is met topmodellen van andere merken.