-
-
- Een reparatiestandaard is handig om je racefiets in te hangen tijdens het wassen.
- Haal de wielen eruit om je voor- en achtervork en de remblokjes goed schoon te kunnen maken: hier hoopt het vuil zich op.
- Spoel eerst het loszittende zand weg met een gieter of tuinslang om krassen in de lak te voorkomen. Gebruik geen hogedrukreiniger want dan kun je de lak beschadigen. Vervolgens kun je het frame en de wielen met een zachte spons afsoppen.
- Smeervlekken krijg je weg met lauw water en groene zeep. Je hebt er ook speciale schoonmaakmiddelen voor.
-
-
-
- Vet op het stuurlint kun je voorzichtig verwijderen met een (schuur)sponsje en groene zeep.
- Gebruik een smalle langwerpige borstel voor moeilijk bereikbare plekken.
- Maak je racefiets droog met een zachte doek om droogvlekjes te voorkomen.
- Tip voor gevorderden: voorkom dat de ketting slap komt te hangen (waardoor je smeervlekken krijgt) met behulp van de oude achteras van een racefiets. De plaatselijke fietsenmaker heeft er misschien nog wel eentje liggen. Zet die in jouw achtervork. Op die manier kun je de ketting op spanning houden en hangt ‘ie niet in de weg.
-
Ik maak mijn racefiets meestal op dezelfde manier schoon als mijn mountainbike: muc-off erop, tuinslang erover en daarna de boel afdrogen met een oude handoek, dan ketting reinigen en tandwielen ‘flossen’ de aandrijving ook droogmaken en weer invetten 🙂 #klaar
Welke reparatiestandaard gebruik je / kan je aanraden?
Wij hadden eerst een standaard waar je je fiets aan de zadelpen of bovenbuis in hangt. Maar we gebruiken nu een Taxc T3075, een vaste standaard waar je je fiets bovenop zet en de voor- of achtervork inklemt. Dat is steviger en je kunt overal goed bij. Erg fijn!