Baanwielrennen

Altijd al eens willen baanwielrennen? Dan is dit je kans om het eens te proberen. Hoe mooi is het om zelf eens te ervaren hoe het is om op een baanfiets te rijden als een echte prof op een overdekte wielerbaan waar normaal gesproken ook topwedstrijden worden georganiseerd? Ik heb het over de wielerbaan in Apeldoorn bij sportaccommodatie Omnisport. Hier rijden de profs ook wedstrijden zoals o.a. Wereldkampioenschappen, Europese Kampioenschappen en Nederlandse Kampioenschappen.

De wielerbaan in Omnisport is 250 meter lang en 7 meter breed. In 2016 is deze baan volledig vernieuwd. Er is een vaste tribune waar je als toeschouwer je hart kunt ophalen. Er is plek voor maar liefst 5.000 toeschouwers en de beleving is als toeschouwer fantastisch. Ik kan uit eigen ervaring spreken dat het bijwonen van een wedstrijd op de wielerbaan meer dan de moeite waard is. De gehele sfeer in het Omnisport, het aanschouwen van de snelheden die de baanwielrenners halen, de kracht die zij hebben om tijdens een stilstaande start vooruit te schieten of het warmfietsen op de rollers op het middenplein van de baan. Er is te veel om te bekijken als je op de tribune zit.

De Adelaar, ren- en toeristenvereniging van Apeldoorn, organiseert o.a. elke vrijdagavond een opstapavond baanwielrennen. Deze training staat onder leiding van ervaren trainers. Tijdens deze training is er theorie uitleg over de fiets en de baan, vervolgens ga je met de trainers de baan op om de nodige technieken te leren, zodat je uiteindelijk ook zelf bovenin de baan fietst.

Ook ik ging een paar weken geleden deze uitdaging aan. Het is de bedoeling dat je je eigen helm, fietshandschoentjes, bidon en pedalen mee neemt. De pedalen worden vooraf gemonteerd door de mecaniciens op de baanfiets. Er staan een tal van baanfietsen klaar. Zodra je je hebt omgekleed in de kleedkamer loop je de grote hal binnen waar de wielerbaan zich bevind, dit maakt al een enorm indruk op je. Wat ziet die hal en de houten baan er groot uit. Het valt meteen op dat de bochten van de wielerbaan behoorlijk hoog en steil zijn. De wielerbaan is omringd door tribunes. Best indrukwekkend dat normaal gesproken de tribunes vol zitten met toeschouwers, dat het middenplein vol staat met baanwielrenners en dat er op de baan profs voorbij schieten met een enorme snelheid.

De baanfiets is een speciale fiets die ontworpen is voor het baanwielrennen. De fiets heeft een andere geometrie, wat betekent dat het frame andere verhoudingen heeft. Daarnaast heeft de baanfiets geen remmen en maar één vaste versnelling. Hier moet je in het begin toch even aan wennen. Je kunt je benen dus niet even stilhouden of even remmen. Als je toch wilt remmen dat is het de bedoeling dat je met je benen en lichaam weerstand/tegendruk biedt op de pedalen om zo vaart te minderen. Ook kun je als je achter elkaar fietst en je komt te dicht op je voorganger, je fiets naar boven uitsturen, zodat je wat vaart mindert en niet op je voorganger klapt.

Klaar voor de start?
Je start dus onderin de baan met het fietsen van rondjes, zodat je een beetje gevoel krijgt met je baanfiets. Vervolgens krijg je wat oefeningen voorgeschoteld, zoals het bijna tot stilstand komen en weer optrekken en het sturen om pionnen heen onderin de baan. De pionnen worden steeds hoger op de baan geplaatst zodat je ervaart wat het is om omhoog en naar beneden te fietsen om de pionnen heen. Goed bochtenwerk komt hier wel aan te pas. Als je fiets naar beneden gaat kun je oefenen om weerstand/tegendruk op de pedalen te geven, zodat je snelheid wat afneemt. Je fietst op de baanfiets onderin de beugels.

Wat vooral heel erg belangrijk is op de baan is het volgende:

  • Vooruit kijken, waar ga je naartoe.
  • Snelheid houden, met name in de bochten.

Na het oefenen werden we in groepjes ingedeeld en gingen we achter de trainer aan. We moesten de trainer volgen en precies de lijn van de trainer fietsen. We starten onderin de baan. Zodra de snelheid omhoog gaat, ga je dus ook hoger de baan in. Aansluiten bij je voorganger en ongeveer een afstand van 1 meter aanhouden is van belang. Zodra er een gat ontstaat, wordt je snelheid lager en snelheid is nou net essentieel als je hoog in de baan fietst. Je wilt niet onderuit glijden in een bocht en naar beneden vallen. Ik zou de opstapavond ook niet adviseren aan beginnende fietsers. Het is toch echt wel belangrijk dat je controle hebt over je fiets, in een groep kunt fietsen en dus de nodige fietservaring hebt.

Voordat ik zelf achter de trainer aan mocht, vond ik het ook best wel even spannend. Het is lastig te bevatten dat je op een gegeven moment zelf zo hoog in de baan fietst. Je hebt ook continu in je hoofd dat je snelheid moet houden, moet doortrappen en dus niet je benen stil kunt houden of even kunt remmen tussendoor. Als je dan ook nog meemaakt dat er in de groep voor je een valpartij in de bocht boven in de baan plaatsvindt, dan heb je de schrik ook wel even te pakken. De reden hiervan was dat er een groot gat met de trainer was ontstaan en daardoor te weinig snelheid werd gehouden in de bocht. Dan gaat het mis. Daarom, luister goed naar de trainer en hou snelheid. Dan kan er in principe weinig fout gaan.

Als afsluiter werden we opgedeeld in twee groepen. De ene groep startte aan de ene kant van de baan en de andere groep aan de andere kant van de baan. We reden in de groep achter elkaar aan. De trainer fietste voorop en gaf vervolgens aan de voorste van de groep het signaal dat hij/zij naar de andere groep mocht sprinten. Je denkt, makkie, dat doe ik wel even. Maar na één ronde heb je je tong al op grond liggen. Je moet natuurlijk flink aanzetten en gang houden om de andere groep te bereiken. Zodra je de andere groep hebt bereikt, ben je al bijna weer aan de beurt om naar de andere groep toe te sprinten. Dit is behoorlijk intensief.

Ondanks de spierpijn in de bovenbenen de dagen erna vond ik het een fantastische beleving en zou ik dit zeker nog een keer willen meemaken. Op de baanfiets, maar zeker ook als toeschouwer bij een wielerwedstrijd!

Lotte Van Trigt

More Posts

Leatt Endurance 4.0 fietshelm: een fijne offroad reisgenoot

Ben jij ook klaar voor de Amstel Gold Race?

IRIS & Komoot organiseren opnieuw Women’s Weekenders

2 reacties

  1. Hoe vond je het om eigenlijk alleen maar rechtuit te rijden met zo goed als geen rolweerstand? Gewoon rechtuit die kombocht in rammen en op je lijn blijven. Niet in Apeldoorn maar Amsterdam gedaan, heb er nog kippenvel van zo gaaf. Moet je er even bij stilstaan dat een beest als Lavreysen een 62×15 verzet rijden en een rondje 80/u kunnen doen.

    Rijden op de baan is gaaf, je hebt er geen tegenliggers, geen bejaarden of pubers op e-bikes en geen auto’die je over het hoofd zien. Mooi!

  2. Heel erg gaaf! Even wennen aan het rijden op een baan. Maar je gaat vrij snel vrij hard en je blijft in de bocht aan de baan “plakken”.
    Ik denk wel dat mijn voorkeur uitgaat naar buiten fietsen, maar dit was een mooie ervaring om nog eens te beleven.

    Bizar met wat voor snelheden de toppers rijden op de baan en wat een kracht daarbij komt kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Keep up to date

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Follow us

ZijWielrent © 2024