Training

Beste tips om te dalen met wielrennen

Vrouwenwielrennen dalen
Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Nog maar een paar meter klimmen. 14% wordt 8%. Oef, dit doet pijn! Maar ineens is daar de top. Licht als een veertje gaan je benen rond. Snel opschakelen naar het buitenblad, lucht in je longen pompen en daar ga je!

Dalen vind ik zo ongeveer het leukste om te doen op de racefiets. Na een taaie klim je benen laten rusten en heerlijk naar beneden zoeven terwijl de wind je afkoelt: het is de ultieme beloning. Toch zijn er veel wielren(st)ers die angst hebben om te dalen. Een paar tips kunnen dan al een wereld van verschil maken!

Wielerboek: De kunst van het dalen

Met veel plezier heb ik het wielerboek ‘De kunst van het dalen’ gelezen van Martin Bons. In dit boekje beschrijft de journalist hoe hij zijn angst voor dalen probeert te overwinnen. Hij wisselt daaltips en dagboekfragmenten af met mooie daal-anekdotes uit de geschiedenis van de Tour de France. Graag deel ik de meest praktische daaltips met je.

Wees rustig en super geconcentreerd tegelijk

Tijdens het dalen moet je super geconcentreerd zijn. Ga daarom niet oververmoeid na een heftige klim de afdaling in. Gun jezelf indien nodig de tijd om eerst even bij te komen op de top, zodat je scherp naar beneden kunt gaan.

Zet in gedachten je lijn in de bocht uit.
Kijk vooruit maar houd tegelijkertijd het wegdek in de gaten, er kunnen altijd brokken steen liggen (zeker vlak langs een bergwand). Kijk goed de bochten door en zet in gedachten de lijn uit die je wilt volgen in de bocht.

Remmen tijdens het dalen

Let erop dat je niet constant remt tijdens het dalen. Door de voortdurende wrijving kan je velg te heet worden met mogelijk een klapband tot gevolg. Dat wil je echt niet! Het is beter om laat en stevig te remmen, vlak voor een bocht bijvoorbeeld (niet té stevig hè, een beetje beleid graag). Rem zoveel mogelijk met je voorrem want die geeft meer remkracht. Je achterrem gebruik  je om bij te remmen. De verhouding schijnt ongeveer 70% – 30% te zijn. Ook hier geldt: niet te hard met de voorrem remmen want je wilt niet over de kop slaan.

Handen onderin in de beugels

Je vindt het misschien eng en het is even wennen, maar probeer toch eens met je handen onderin de beugels te gaan bij het afdalen. Doordat je niet van bovenaf hoeft te knijpen, kunt je krachtiger en beter gedoseerd remmen. Het verschil is echt groot. Je krijgt minder snel kramp in je handen, wat vooral belangrijk is tijdens lange of steile afdalingen. En je hebt meer controle over je racefiets.

afdalen_croce_daune_vrouwenwielrennen

Tip: ga met je handen onderin de beugels tijdens het afdalen, dit geeft meer controle.

Kijk niet over je schouder achterom

Waar zit die wielrenner achter me? Even snel over mijn schouder kijken – fout! Ik heb dit een paar keer gedaan tijdens een afdaling op volle snelheid en telkens merkte ik dat ik flink uit balans was als ik weer voor me keek. Echt, je ligt zo in de berm. Als je achterom moet kijken, kijk dan liever onder je arm door.

Sneller afdalen
Als het kan, trap dan mee tijdens het dalen.
Door jezelf klein te maken op de fiets, word je aerodynamischer. Niet dat je meteen uit het zadel hoeft te komen en op je bovenbuis moet gaan liggen. Laat dat maar aan de profs over. Maar in de beugels gaan tijdens een afdaling of gewoon wat dieper gaan zitten kan best. Als het kan, trap dan mee tijdens het dalen. Niet alleen geef je je snelheid een boost, je verzuurt ook minder snel als je weer moet gaan klimmen.

Ken je grenzen

Ken je eigen grenzen en ga daar niet overheen, ook al daalt de wielrenner voor je sneller. Door jezelf te forceren om een betere daler te volgen, kun je lelijk uit de bocht vliegen (letterlijk en figuurlijk).

Wat te doen bij shimmy?

Een vervelend verschijnsel is shimmy. Bij een bepaalde snelheid kan je racefiets uit onbalans raken en heftig gaan zwabberen. Dit kun je oplossen door ofwel harder te gaan, ofwel te remmen. Schijnbaar helpt het ook om het stuur stevig vast te pakken en je been tegen de bovenbuis te leggen. Door de extra demping raak je de trillingen kwijt. Ik heb dit gelukkig nooit meegemaakt en hoop het ook nooit mee te maken! Lees meer over shimmy op M.gineering.nl.

Niet op je teller kijken – of juist wel

Martin Bons raadt aan om tijdens het dalen niet op de teller te kijken – het kan weleens harder gaan dan gedacht en hij knijpt dan soms van schrik acuut in zijn remmen.

Zelf heb ik daar niet zo’n moeite mee. Ik vind het tijdens een afdaling juist leuk om te zien hoe hard ik ga, en dat er misschien nog wel wat bij kan. Als je 68 km per uur gaat, dan wil je best even extra aanzetten om die 70 km aan te tippen. Het is dus maar net hoe je er zelf in staat.

Daaltips wielrennen

Boek: De kunst van het dalen

Risico’s nemen in de afdaling

Wel denk ik dat je als recreant niet teveel risico’s moet nemen. Ik ga zelf alleen voluit op afdalingen waar ik echt goed zicht heb, met overzichtelijke bochten en weinig uitritten. Die paar kilometer per uur sneller vind ik het gevaar niet waard. Verder gaat dalen makkelijker naarmate je het vaker doet. Je bouwt zelfvertrouwen op en krijgt steeds meer rust in de afdaling. Want dat is het belangrijkste: geniet ervan!

Het boek ‘De kunst van het dalen‘ van Martin Bons bevat nog veel meer tips om goed te dalen en is ook vanwege de mooie anekdotes een echte aanrader.

Lees ook: 8 tips om beter te klimmen met wielrennen 

Volg deze blog©Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

7 Reacties

  • Sowieso altijd in de beugels zitten tijdens het dalen zodat je indien nodig met meer kracht kan remmen.

    Verder in een bocht de druk op je buitenpedaal houden, je zult merken dat je zonder te sturen al de bocht in wordt gestuurd. Je kunt dit zelfs in het vlakke Nederland al oefenen!

    Voor de bocht al op de juiste snelheid zitten (dus voor de bocht remmen) zodat je niet meer in de bocht moet remmen.

    Kijken kijken kijken; hoe loopt de bocht, komt er verkeer aan, zo nee, van buiten naar binnen naar buiten.

    En genieten!

    • Hoi Margriet,

      Bedankt voor deze extra tips. Ik ga de bocht met druk op het buitenpedaal zeker oefenen hier op het vlakke. En in de heuvels natuurlijk!

      Groetjes Janneke

  • Miste ook de tip om bij het dalen altijd in de beugels te zitten. Voordeel hiervan is dat je zwaartepunt lager is en er meer druk op je voorwiel is. Dit komt het weggedrag ten goede.
    Verklein, als je handen wat kleiner zijn, de afstand naar je remmen als dat mogelijk is. Met je handen in de beugels, in plaats van op de shifters, kan je krachtiger, maar ook meer gedoseerd remmen. Hier heb je veel profijt van tijdens het dalen. Na een crash in Limburg in een afdaling was ik niet echt bepaald meer een ‘Nibali’ en heb opnieuw moeten leren dalen. De ‘beugels’ hebben me hierbij erg geholpen.

  • Interessant stuk! Hele belangrijke en goede tips! Misschien nog twee extra:

    Eigenlijk moet je altijd dalen met je handen in de beugels: onderin de beugels is niet alleen beter voor het remmen, maar is ook veiliger (zeker) bij hoge snelheden: als je door een kuiltje of over een hobbeltje rijdt, kunnen je handen niet van je stuur afschieten. Als je je handen bovenop de remhendels hebt, heb je kans dat je handen er dan af schieten met alle gevolgen van dien…

    En blijf zoveel mogelijk trappen (desnoods zonder druk op de pedalen). Zeker bij de wat minder stijve fietsen helpt dit heel veel voor de stabiliteit tijdens het dalen.

    • Hoi Rik, mee eens, onderin de beugels is eigenlijk gewoon een must, het is veel beter in alle opzichten. Het geeft mij een zeker gevoel tijdens het dalen. Wat betreft het meetrappen: ik doe dat zelf niet bewust (hooguit om warm te blijven of snelheid te maken), maar ik heb dan ook nooit het gevoel gehad dat ik stabiliteit miste. Ik heb wel van meer mensen gehoord dat zij daarbij gebaat zijn. Wielrenschool.nl is enthousiast pleitbezorger van die techniek. Bedankt voor je aanvullingen!

Laat een reactie achter