Voeding

Gezonde sportvoeding: gewoon is al goed genoeg

Gezonde voeding als je gaat wielrennen
Patricia Schippers
Geschreven door Patricia Schippers

Als wielrenster eet je graag gezond. Moet je dan overal hennepzaad op strooien en veel groene smoothies drinken? Gezonde voeding is nogal een breed begrip.

Er zijn veel trends in de wereld van gezonde voeding. Altijd leuk om eens te proberen, maar in veel gevallen niet echt nodig als je recreatief wielrent. Met gezonde “normalere” voedingsmiddelen kom je al een heel eind:

  • Groente en fruit, bevatten veel vitamines en mineralen.
  • Aardappelen, brood, pasta en rijst, bevatten veel koolhydraten en voedingsvezels.
  • Zuivel, vlees, vis en vleesvervangers, bevatten (dierlijke of plantaardige) eiwitten.
  • Halvarine en oliën, bevatten benodigde vetzuren.
  • Water, vanwege het vocht.

Echte huis-tuin-en-keuken voedingsstoffen dus, en lang niet zo trendy als superfood. Maar die gewone voedingstoffen zijn wél heel goed voor je. Dat zal ik hieronder uitleggen.

Vitamines en mineralen

We hebben er niet veel van nodig, maar zonder vitamines en mineralen kunnen we niet goed functioneren. Ze zijn onmisbaar voor de groei, het onderhoud en het functioneren van ons lichaam. Vitamines en mineralen beschermen ons bijvoorbeeld tegen ziektes en vermoeidheid.

Koolhydraten
Koolhydraten zijn de motor van ons lichaam.
Koolhydraten zijn eigenlijk de belangrijkste bron van het lichaam. Ze zijn de motor waarop ons lichaam kan draaien. Zorg dus dat je hier voldoende van binnen krijgt. Brood, aardappelen, pasta en rijst zijn prima koolhydraatbronnen.

Voedingsvezels

Wil je minder snaaien, zorg dan dat je voldoende voedingsvezels binnenkrijgt. Die zorgen voor langer verzadigd gevoel en zijn bovendien belangrijk voor een goede darmflora.

Eiwitten

Eiwitten zijn nodig voor de opbouw en het herstel van weefsel. Weefsel zit in al onze spieren, huid, organen et cetera.

Vetten

Ze hebben niet echt een goede reputatie, maar vetten zijn echt nodig om ons lichaam goed te laten functioneren.

Vetten: we hebben ze echt nodig.
Bij vetten maken we onderscheid in verzadigd vet en onverzadigd vet. Hierbij kun je als stelregel hanteren: Verzadigd vet is Verkeerd vet en Onverzadigd vet is Oké vet. Probeer zo min mogelijk verzadigde vetten binnen te krijgen. Verzadigde vetten zitten vooral in chips, koeken en gebak.

Water

Water is belangrijk voor het transport van allerlei stoffen door je lichaam. Probeer 1,5 tot 2 liter vocht te drinken per dag, bij voorkeur water.

Gezond eten: wat te kiezen?

Het belangrijkste van gezond eten is om goede keuzes te maken, wat niet gemakkelijk is in deze tijd. De winkels liggen vol met allerlei voedingsmiddelen. Hieronder staan een aantal gezonde keuzes per productgroep (klik op de tabel om deze uit te vergroten).

Tabel_Voeding_wielrennen_zijwielrent

Volgende keer: gezonde voeding en wielrennen

Ik hoop jullie een beetje op weg te hebben geholpen op het gebied van gezonde voeding. In mijn volgende blogberichten zal ik uitgebreider ingaan op het gebied van eten en drinken rondom het wielrennen. Wil je graag een specifiek onderwerp met betrekking tot voeding behandeld zien? Mail me gerust op info@debeterebalans.nl.

Over de auteur

Patricia Schippers

Patricia Schippers

Dag wielrensters, leuk dat jullie mijn blogbericht lezen. Mijn naam is Patricia Schippers. Ik ben werkzaam als gewichtsconsulente met specialisatie sportvoeding en geef voedingsadviezen aan zowel sporters als niet-sporters. Dit alles vanuit mijn eigen praktijk: De Betere Balans. Ik zit graag op de fiets en heb een kleine voorkeur voor de mountainbike. Naast mijn mountainbike beleef ik ook veel plezier aan mijn racefiets en cyclocrosser. Willen jullie graag een bepaald onderwerp behandeld zien? Mail me gerust op info@debeterebalans.nl.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.