Met je racefiets over obstakels springen in 3 oefeningen

Extra handig in de herfst: over takken en andere obstakels kunnen springen met je racefiets. Dit geeft je een extra optie naast remmen en sturen. Ik heb de techniek afgelopen voorjaar geleerd tijdens de Join the Race training in Breda. Met deze drie oefeningen heb jij het ook zo onder de knie.

Oefening 1: voorwiel optrekken

Als eerste probeer je je voorwiel even op te trekken. Dit heb je vast al vaker gedaan, bijvoorbeeld bij naderen van richeltjes of het oprijden van een stoepje.

Leer jezelf meteen de goede positie aan voor het springen: licht uit het zadel en je pedalen horizontaal, dus één voet voor, een voet achter. Al fietsend houd je je voeten even stil, en dan til je je voorwiel op met je armen.

Oefening 2: achterwiel omhoog tillen

In de tweede oefening til je je achterwiel omhoog. Je positie is hetzelfde: knieën licht gebogen, dus net boven je zadel hangend, terwijl je een beetje voorover leunt.

En nu komt het: met je voeten trek je je achterwiel omhoog. Dit is echt iets wat je echt moet ervaren: dat je met je voeten je racefiets kunt optillen. Dat kan gewoon, want die zit vast aan je pedalen. Hiermee heb je meteen de basis te pakken van het echte springen.

Hier zie je beide technieken: Bart trekt zijn achterwiel omhoog, en Koen zijn voorwiel.

Oefening 3: allebei de wielen omhoog

Nu is het zaak om allebei de wielen tegelijk omhoog te trekken. Met je voeten trek je je achterwiel omhoog, en met je armen tegelijkertijd je voorwiel. Hierbij moet je je balans zien te vinden tussen voor en achterwiel optrekken. Je hopt echt omhoog, met die fiets nog aan je voeten. En dan ben je dus aan het springen. Erg leuk om te ervaren!

Whiii! Springen met je racefiets is leuk en niet moeilijk. Foto: Hans de Gruijter.

Hoger en verder springen met je racefiets

Kun je eenmaal op deze manier gebalanceerd springen, probeer dan eens om wat harder af te zetten en hoger te springen. Dan kun je zo over een tak hoppen. En, als je snelheid hoger is, zelfs over een complete plas.

In dit filmpje zie je hoe de meester het doet. Vincenzo Nibali springt hier over een plas, op volle snelheid in de afdaling van de Stelvio, vlak voor een bocht. Let op zijn houding: uit het zadel en met zijn voeten horizontaal. Liever springt hij over die plas dan met natte banden de bocht in te gaan. Een snelle beslissing, vol vertrouwen uitgevoerd. Knap!

Join the race

Join the race is een trainingsprogramma van de KNWU, bestaande uit zes technische lessen om meer behendigheid op de racefiets te krijgen. Kijk waar bij jou in de buurt de trainingen plaatsvinden op Jointherace.nl.

Volg deze blog
Janneke Scheepers van Zijwielrent.nl
Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

More Posts

Op weg naar The Ride 2024 | Why Tell Me Why

Review: Kalkman sportvoeding: good energy!

5 leuke vrouwen om te volgen

2 reacties

  1. Hoi Janneke, met belangstelling lees ik een aantal van je verhalen. Met name die over de Gran Fondos. Zelf heb ik de Marmotte 2x gereden in mijn 40’er jaren. 2x zilver (1x randje goud maar helaas lekke band onderaan de Alpe). Nu ben ik in mijn 60’er jaren en heb het fietsen weer opgepakt. Heb nu echt tijd om (gestructureerd) te trainen iets dat ik vroeger nauwelijks deed. Heb me voorgenomen in 2024 (ben dan 65) nog een keer de Marmotte te gaan doen en voor goud te gaan. Ik werk met een zelf ontworpen trainingsplan op Intervals.ICU, en train met een power meter. De vraag die ik aan je heb is simpel. Ik zou willen weten wat jouw Strava VAM cijfers waren tijdens de (gouden) Marmotte en jouw trainingen daarvoor. Ik zie op een (Tour de Vacance trainingsrit in Augustus 2017) rit dat je rond de 750 zat voor een aantal langere trainings klimmen maar dat lijkt mij te laag voor goud bij de Marmotte. Nieuwsgierig of jij mij en wellicht alle andere lezers wijzer kunt maken. Dank voor je tijd en reactie. Cheers Gijs.

    1. Hoi Gijs,
      Wat fijn en leuk dat je nu in de gelegenheid bent om echt gestructureerd te trainen richting de Marmotte! Mooie doelen en je gaat ze ongetwijfeld halen.
      Helaas kan ik je niet veel wijzer maken als het gaat om mijn eigen trainingen destijds. Ik heb toen namelijk zelf ook niet gestructureerd getraind en had geen schema of zo. Ik deed alleen duurtrainingen in de weekends en doordeweeks weleens een snelle avondrit. Tijdens de trainingen in de week voor de Marmotte Pyrenees 2017 was ik fietsbegeleider van Tour de Vacances en paste ik mijn tempo aan aan de laatste in de groep. Goed te weten dat vrouwen minder snelle tijden hoeven te rijden om goud te halen, dan mannen. Hoe dan ook zou ik aanraden om rustig aan te doen in de dagen vóór de Marmotte, zodat je volledig hersteld kunt starten.
      Je kunt al mijn ritten rondom de 4 Marmottes die ik heb gereden in de periode ’16-’19 nog terugvinden op mijn Strava, net als de grandondo’s zelf, maar er zat geen schema achter.
      Ik wens je heel veel succes met je eigen avontuur, ga ervoor en maak het onvergetelijk!
      Groetjes Janneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Keep up to date

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Follow us

ZijWielrent © 2024