Fietsverhalen

Tips om te blijven wielrennen als je zwanger bent

Janneke Scheepers
Geschreven door Janneke Scheepers

Alweer 34 weken zwanger nu! Al met al is het me meegevallen. Ik heb bijvoorbeeld gewoon kunnen blijven fietsen. Weliswaar niet zo vaak als ik had gewild – de verbouwing van o.a. onze kinderkamer kreeg voorrang – maar toch regelmatig. En dat ging prima! Mocht je ook zwanger zijn en graag willen blijven fietsen, dan heb ik een paar tips voor je.

Eerst even dit: is het verstandig om te blijven wielrennen tijdens je zwangerschap? Dat was de eerste vraag die ik googlede, en later ook stelde tijdens mijn kennismaking met de verloskundige.

Het antwoord: in beweging en fit blijven wordt aangeraden als je in verwachting bent. Al was het maar omdat je dan straks de bevalling beter aankunt. Fietsen, een sport waarbij je je inspanning goed kunt reguleren, is daarvoor heel geschikt. Mits je niet over je grenzen heen gaat, zo kreeg ik te horen. Precies het antwoord waarop ik hoopte!

En dan nu mijn tips als – inmiddels – ervaringsdeskundige 🙂 :

Hier was ik 30 weken zwanger en fietsen ging goed.

#1 Zet je stuur hoger

Vanaf het moment dat mijn buik echt begon te groeien, vond ik die sterk voorovergebogen houding op de racefiets niet meer zo fijn. Logisch: het gewicht in mijn buik nam steeds meer toe en dat voelde ik echt wel. Het hoger zetten van mijn stuur heeft geholpen. Ik zat meteen een stukje comfortabeler en voelde minder spanning op mijn buik.

Hoe zet je je stuur hoger? Heel simpel: zet wat extra spacers onder je stuurpen of vervang ‘m door een stuurpen die in een scherpere hoek omhoog staat. Of koop een verstelbare stuurpen. Daarmee win je met gemak een paar centimeter hoogte. Kijk hoe je het stuur van je racefiets hoger zet.

Oh ja, stuur hoger of niet, op een gegeven moment is het onvermijdelijk: je buik zal tegen je bovenbenen aan komen tijdens het fietsen. Een nieuwe sensatie voor mij.

Stuurpen van racefiets omhoog
Mijn stuurpen heb ik omgedraaid, zodat ‘ie omhoog in plaats van omlaag staat.

#2 Benader je rit als ontspanning en geniet daarvan

De lat mag een stuk lager nu. Móet lager, zou ik willen zeggen. Je hebt ook weinig keuze, want je raakt sneller buiten adem met die kleine medepassagier in je buik. Je gemiddelde snelheid ligt (véél) lager dan normaal. En dat is helemaal prima.

Benader je fietsritje, zeker later in de zwangerschap, niet als een training, maar gewoon als een manier om een beetje fit te blijven en te ontspannen. Zoals een lage hartslag duurtraining maar dan minder langdurig.

De wind door je haren en even niet aan praktische zaken denken.

De adrenaline van de snelheid mag dan ontbreken, er is zoveel om van te genieten! De route, de natuur, de wind door je haren. Even rustig wat zaken op een rij zetten terwijl je de kilometers wegtrapt. Zoals: welke kleur moet de babykamer krijgen en welke naam zullen we kiezen? Of juist even helemaal niet aan praktische zaken en de toekomst denken.

Ik vond het erg waardevol om deze sport, die zo met mij verbonden is, te kunnen blijven beoefenen. Fietsen is voor mij een echte uitlaatklep waardoor ik kan ontstressen, en dát is zeker goed tijdens je zwangerschap.

Herfstbos fietspad
Ook al is de snelheid minder, er is zoveel om van te genieten. Neem dit prachtige fietspad door het herfstbos.

Ingehaald worden
Minder hard fietsen heeft trouwens ook zo zijn voordelen. Laatst ben ik tijdens mijn rondje drie keer ingehaald en kon ik steeds aanhaken. Mooi wieltjes pikken dus! Wel zo fijn met windkracht vier.

Oh, en als je wat al te triomfantelijk wordt ingehaald, zoals ex-prof Marijn de Vries (zwanger van de tweede) in september beschreef op Twitter: niets van aantrekken, ha ha!


Hier trouwens nog een mooie tweet van Marijn, van afgelopen september:


#3 Draag een wat groter (heren)wielershirt

Deze tip ligt heel erg voor de hand, geef ik toe. Maar toch. Lange tijd zal je prima je eigen fietskleding kunnen blijven dragen. Maar op een gegeven moment begint die buik toch echt teveel ruimte op te eisen. Als er dan ook nog een mueslireep, banaan, telefoon en windstopper bij moeten, voel je je al gauw een Michelinmannetje.

De simpele oplossing: lekker een groter fietsshirt aantrekken. Liefst een herenshirt, want die zitten ruimer rond je buik dan de getailleerdere dameswielershirts. Dat zit een stuk comfortabeler en daarmee zit je meteen weer plezieriger op de fiets.

Ook dit wielershirt van Bart spant inmiddels strak om mijn buik.

#4 Ga in je eentje fietsen als dat beter voelt

Nu ik zwanger ben, vind ik het fijn om mijn eigen tempo te rijden. Dat gaat het beste alleen of met zijn tweeën. Als mijn lichaam me vertelt dat ik even rustiger aan moet doen, hoef ik niet bij een groep aan de bel te trekken. Gelukkig heb ik het altijd heerlijk gevonden om alleen te fietsen.

Een andere reden dat ik nu niet in groepen fiets, is dat ik daarmee een risicofactor uitsluit. In een wielergroep kun je bepaalde situaties toch minder goed overzien. Ook wordt soms hard geremd in een groep en zijn er meer factoren die je niet in de hand hebt.

Wat niet wegneemt, dat je prima in een (kleinere) groep met vertrouwde fietsmaatjes kunt blijven fietsen. Zeker als je weet dat ze hun lijn houden, niet onnodig in de remmen knijpen en rekening met je willen houden.

Angst om te vallen
Sommige vrouwen stoppen tijdens hun zwangerschap met fietsen, omdat ze bang zijn om te vallen. Ik snap heel goed dat je dan liever de racefiets even aan de kant zet.

Zelf ga ik iets voorzichtiger door de bochten en rijd ik wat preventiever dan normaal. Wat me bij de volgende tip brengt.  

Even pauze, luisteren naar je lichaam: belangrijk als je blijft sporten tijdens je zwangerschap.

#5 Kies een vertrouwde route in minder druk gebied

Voor mijn fietstochtjes kies ik rustige routes die ik goed ken, waarbij ik drukke en onvoorspelbare situaties zoveel mogelijk vermijd. Denk aan fietspaden langs drukke winkelcentra, langs opritten en rijen geparkeerde auto’s. Kortom: situaties waarin het best kan dat ik onverwacht in de remmen moet of moet uitwijken.

Dan fiets ik liever over rustige, overzichtelijke landwegen, brede (vrijliggende) fietspaden in het buitengebied en mooie fietspaden door de bossen. Fijn, want op die routes kom ik helemaal tot rust!

Pas trouwens wel op voor bladeren op het wegdek in de herfst. Die kunnen een spekglad laagje vormen, vooral in de bossen. Wat me bij mijn laatste tip brengt.

#6 Werk aan je conditie op de Tacx

Het is herfst nu. Met de buien, stevige wind en bladeren op de weg, wil ik het risico van uitglijden niet nemen. Alleen als het echt droog is en ik over schone wegen kan fietsen, ga ik waarschijnlijk nog op de racefiets weg.

Mijn drang om te fietsen blijft natuurlijk. Nog maar zes weken totdat ik uitgerekend ben… Ik denk dat ik mijn racefiets maar op de Tacx zet. Het doel: gewoon lekker een uurtje trappen op wandeltempo. Klinkt saai. Maar daar heb ik wat op gevonden!

Wat beter te doen dan, al trappend op de Tacx, lekker een tv-serie kijken? Dus heb ik de complete BBC-serie Sherlock gekocht. Eén, misschien twee keer in de week een aflevering bekijken op de Tacx, is mijn doel. Als het meezit, kan ik komend voorjaar weer op de racefiets stappen. Wat zal dat een geweldig moment zijn!

Nog meer tips?

Ben jij ook zwanger (geweest), dan ben ik heel benieuwd naar jouw verhaal. Heb je goede ervaringen met fietsen tijdens je zwangerschap? Of juist helemaal niet? Zou je wel willen blijven fietsen maar heb je bedenkingen? Heb je nog tips? Deel gerust jouw ervaringen in het reactieveld hieronder!

Volg deze blog

© Zijwielrent.nl

Over de auteur

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Leuk dat je komt kijken! Ik ben Janneke Scheepers, in 2007 begonnen met wielrennen. De sport heeft mijn leven verrijkt en daar vertel ik graag over. Daarom ben ik de website Zijwielrent.nl gestart. Met mijn verhalen wil ik laten zien hoe geweldig het is om te wielrennen, of je nou fietst ter ontspanning of heel fanatiek bent. Ik vind het leuk als je reageert op mijn artikelen. Laat weten wat je denkt!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.