Yes, mijn nieuwe wielen zijn binnen!

Ik was heel tevreden met mijn Bontrager wielen hoor, maar ze maakten mijn fiets wel wat chunky. Met de nieuwe klimwielen met dunne spaken ziet mijn Trek damesracefiets er nog steeds stoer uit, maar wel een stukje eleganter en serieuzer.
Mijn racefiets is nu bovendien 422 gram lichter. 570 gram lichter zelfs als ik er lichtere banden op leg.
Een halve kilo lichter, waar gaat dit over?
Een halve kilo lichter, waar gaat dit over, denk je nu misschien. En wat heb je daarvoor moeten betalen?
Ik geef je gelijk: met deze aanschaf heb ik mezelf wel erg verwend. Het was eigenlijk niet nodig, de Bontrager wielen waren nog prima en ik ga je echt niet vertellen hoe duur die wielset was.
Sta me toe deze uitspatting nader toe te lichten.
Ik ben geen weight weenie en heb nooit geïnvesteerd in lichtgewicht onderdelen.
Directe aanleiding is de Sportful Gran Fondo in de Dolomieten die ik in juni 2015 ga fietsen. De tocht heeft 5.000 hoogtemeters en bevat een beklimming van het kaliber 1,5 keer Alpe d’Huez. Hoe minder gewicht je dan mee hoeft te zeulen, hoe beter.
Ik ben zeker geen weight weenie en heb nooit eerder geïnvesteerd in lichtgewicht onderdelen, maar deze Gran Fondo leek me een goede reden om een uitzondering te maken.
Soms moet je jezelf gewoon iets moois gunnen.
Bovendien: de Dura Ace wielset ziet er te gek uit en zal ongetwijfeld ook fantastisch rijden. Een tijdje geleden heb ik een lichte Easton SLX 90 wielset op mijn racefiets getest en dat ging als een speer. Het voelde aangenaam licht en direct. Ik kan niet wachten om morgenavond de eerste rit met mijn nieuwe wielen te maken.
Dat maakt mijn wielrenhobby extra leuk: af en toe als een kind zo blij zijn met iets nieuws. Soms moet je jezelf gewoon iets moois gunnen, toch?
Volg deze blog
Holy crap, dat is serieus spul! Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen.
Heel mooi! Ik heb zelf een jaar geleden dezelfde set wielen gekocht en er o.a. de Marmotte mee gereden. Echt een heel fijne wielset en idd een stuk lichter vergeleken met vrijwel elke andere wielset. Veel plezier er mee :).
Hoi Linda, leuk dat je reageert! Vandaag heb ik de nieuwe wielen uitgetest en ik merkte vooral dat je directer door de bocht gaat. Het voelt gewoon lichter en dat geeft nog meer fietsplezier. Komend weekend trainen in de Ardennen, dan kan ik de wielen eens echt goed uittesten. Heel veel succes gewenst met de komende Marmotte!
Janneke,
Jouw mening 70/ 30 deel,ik niet met je. Zeker niet als je nog onervaren bent. De kans om voorover van de fiets te duikelen is dan groot. Zie bijgevoegd stukje uit 100cols.
Verder erg leuke site!!! Complimenten
Afdalen
Waar moet u op letten?
Daal zo ontspannen mogelijk af
gebruik een groot verzet
bij racefietsen: beide handen in het onderste deel van het stuur met de vingers aan de remmen
kijk zeker ca. 50 meter vooruit en let op auto’s, obstakels en de staat van het wegdek
beide remmen gebruiken en rem vooral op het achterwiel en minder op het voorwiel. Bij plotseling remmen in een afdaling is het effectiever om te remmen op je voorwiel maar wel je gewicht verplaatsen naar achteren
voor het ingaan van de bocht pompend remmen om oververhitting te voorkomen
de bocht ruim aansnijden, snelheid minderen en erin ‘duiken’
bij het ingaan van de bocht met het bovenlichaam naar de buitenkant van de bocht laten overhellen en hierbij meer rechtop gaan zitten. De pedalen staan dan verticaal, die van de binnenbocht omhoog
bij het uitkomen van de bocht de snelheid weer opvoeren
blijft in de afdaling doortrappen om de vermoeidheid in de benen die is ontstaan bij het klimmen sneller te laten verdwijnen
bedenk dat de remweg in de bergen langer is dan de remweg in Brabant of Zeeland
rij niet boven uw kunnen; blijf jezelf
draag in de afdaling een helm voor uw eigen veiligheid
draag in de afdaling een windjack als bescherming tegen snelle afkoeling
Hoi Peter, bedankt voor de extra tips en deze gedetailleerde informatie, echt heel nuttig! Inderdaad is de verhouding 70/30 wat kort door de bocht. Je moet denk ik vooral kijken naar wat je zelf wilt en kunt doen. In het begin uitkijken met die voorrem is zeker verstandig. Naarmate je meer ervaren bent, kun je dan proberen je techniek aan te passen. Goede aanvulling!